امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گازCNG ، معادل ۱/۷ درصد مصرف کل گاز کشور مصرف می‌شود؛ این میزان مصرف باید افزایش یابد تا درصد مصرف سوخت در سبد مصرف سوخت کشور به سمت CNG متمایل گردد (مصطفی میرسلیم، عضو تشخیص مصلحت نظام)

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمصطفی میرسلیم رئیس هفتمین همایش و کنفرانس بین‌المللی دوسالانه خودروهای گازسوز آسیا و اقیانوسیه با بیان اینکه اقدامات خوبی در زمینه سرمایه گذاری در صنعت CNG و ایجاد زیرساخت های این صنعت انجام شده است گفت: با استفاده از فناوری های جدید توانسته ایم این زیرساختهای لازم را فراهم کنیم. نخستین اقدام در این زمینه دسترسی به موتور پایه گاز سوز بود که با همکاری دانشگاه ها انجام شد و به مرحله تجاری سازی رسید.

وی با تأکید بر اینکه رغبت خودرو سازان به تولید خودروهای گازسوز مشروط به وجود میل و رغبت به مصرف این خودروها است گفت: وجود مشتری و تقاضا مهمترین شاخصه برای تولید خودروهای گازسوز است.

میرسلیم خاطرنشان کرد: برای توسعه جایگاه های سوخت، نیازمند حضور و فعالیت تولید کنندگان داخلی هستیم. این در حالی است که هنوز به واردات اندکی وابسته هستیم. البته پتانسیل لازم برای قطع این وابستگی در کشور به طور کامل وجود دارد.

به گفته این عضو تشخیص مصلحت نظام، وزارت صنعت، معدن، تجارت و وزارت نفت حمایت های ویژه ای از این صنعت به عمل آورده اند. بنابراین می توان گفت جایگاه صنعت CNG کشور جایگاهی رسمی است. چرا که از نظر فنی و پژوهشی توانسته ایم دستاوردهای مساعدی در این زمینه ارائه دهیم.

به گفته وی، روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز CNG در کشور مصرف می شود که ما به ازاء این مصرف شاهد جلوگیری از واردات بنزین هستیم. اما این میزان تنها ۱.۷ درصد مصرف کل گاز کشور را به خود اختصاص می دهد که رقم زیادی نیست و باید تلاش کنیم این میزان را افزایش دهیم تا در نتیجه درصد مصرف سوخت در سبد مصرف سوخت کشور به سمت CNG متمایل تر شود.

کد خبر: 97235 تاریخ: 96/08/09 منبع: مهر