امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

پس از آن‌که زلزله‌ و طوفان موجب تعطیلی بزرگترین پالایشگاه مکزیک در این ماه شد، واردات نفت‌خام این کشور به امریکا در ماه اکتبر سال جاری میلادی به بالاترین نرخ چهارماهه پایانی یعنی ۲۱/۳ میلیون بشکه رسید (رویترز)

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، منابع تجاری گزارش دادند نفت خام بصره عراق در ماه نوامبر، با بالاترین تخفیف نسبت به قیمت‌های اصلی در یک‌ سال اخیر به فروش رسید و محموله‌هایی که پس از اصابت طوفان‌های استوایی به سواحل خلیج آمریکا، به بازار بازگشتند، با رقابت از سوی نفت خام مکزیک روبرو شدند.

در عین حال، افت تقاضای آمریکا برای نفت خام عراق، مانع تلاش‌های دومین تولیدکننده بزرگ اوپک برای افزایش صادرات از بندر بصره در جنوب این کشور، به منظور جبران افت صادرات نفت از شمال عراق، شده است.

پس از این‌که ۴ طوفان در ماه‌های آگوست و اکتبر، باعث اختلال در صدور نفت خام بصره به خلیج آمریکا شد، محموله‌های نفت خام بصره ارسال خود را از سر گرفتند.

داده‌های جریان تجارت در تامسون رویترز، نشان می‌دهد که بیش از ۲۲ میلیون بشکه از نفت خام بصره باید در هر کدام از ماه‌های اکتبر و نوامبر، در ایالات متحده تخلیه می‌شدند که این بالاترین حجم ماهیانه از تاریخ شروع ثبت این داده‌ها در ۲۰۱۵ است.

اما یک تاجر سنگاپوری گفت: برخی از محموله‌های بصره به علت این‌که نفت خام مکزیک، قسمتی از تقاضای آمریکا را تامین کرده، همچنان فروخته نشده است.

داده‌ها نشان می‌دهد پس از آنکه زلزله‌ها و طوفان  باعث شد بزرگترین پالایشگاه مکزیک در بیشتر زمان‌های این ماه تعطیل باشد، واردات نفت خام مکزیک به آمریکا در ماه اکتبر به بالاترین نرخ ۴ ماهه، یعنی ۲۱.۳ میلیون بشکه رسید.

این تاجر گفت: در حالی که مقادیر بیشتری از نفت خام مکزیک، به علت تعطیلی پالایشگاه‌های این کشور به آمریکا فروخته شد، طوفان‌ها باعث شدند نفت خام بصره روی دریا بلاتکلیف بماند.

از سوی دیگر، پالایشگاه‌های آمریکا با افزایش تخفیف بین قیمت نفت خام تگزاس آمریکا و نفت خام دوبی خاورمیانه که از ۱ الی ۲ دلار در ماه آگوست به ۳ الی ۵ دلار در ماه سپتامبر و بعد از آن رسیده بود، به خرید نفت خام وطنی که قیمتی ارزان‌تر داشت، رغبت بیشتری نشان دادند.

در بارگیری‌های نوامبر نفت خام بصره، تخفیفات به ۳۰ تا ۷۰ سنت نسبت به قیمت رسمی برای هر بشکه، افزایش یافت. در ماه قبلی بسته به مقصد محموله، قیمت‌ها در بازه مثبت ۳۰ سنت تا منفی ۱۰ سنت از قیمت رسمی قرار داشت.

در بارگیری‌های ماه نوامبر، نفت خام سنگین بصره، افزایش قیمت‌ها نسبت به قیمت اصلی کمتر شد و به محدوده ۱۰ تا ۵۰ سنت رسید. این در حالی است که افزایش قیمت برای نفت سنگین بصره در ماه گذشته، بین بشکه‌ای ۸۰ سنت تا ۱ دلار بود.

سوپر تانکر نیو اچیومنت که ۲ میلیون بشکه از نفت خام بصره حمل می‌کند، از ۸ اکتبر در خلیج آمریکا پارک شده است.

تخفیف‌های بزرگ نفت خام بصره، باعث جلب تقاضای پالایشگاه‌های آسیایی شده است.

کد خبر: 97298 تاریخ: 96/08/14 منبع: مهر