امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

گرچه نگرانی نسبت به سیاست‌های سختگیرانه پولی و افزایش نرخ‌بهره فدرال رزرو امریکا می‌تواند فشار زیادی را بر قیمت طلا طی ماه‌های آینده وارد کند، ولی تنش‌های سیاسی کلیه تأثیرات منفی ناشی از این نگرانی‌ها را خنثی خواهد کرد (مؤسسه سرمایه‌گذاری کاپیتال اکونومیکس)

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو نیوز، تحلیلگران موسسه کاپیتال اکونومیکس در تازه ترین گزارش چشم انداز بازارهای جهانی اعلام کردند: گرچه نگرانی نسبت به سیاست های سختگیرانه پولی و افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا می تواند فشار زیادی را بر قیمت طلا طی ماه های آینده وارد کند، ولی تنش های سیاسی کلیه تاثیرات منفی ناشی از این نگرانی ها را خنثی خواهد کرد.

بر اساس این گزارش توماس پوگ تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه کاپیتال اکونومیکس در این باره تاکید کرد: سیاست های سختگیرانه پولی در بازارهای توسعه یافته احتمالا فشار زیادی را بر قیمت کالاهای مختلف از جمله طلا وارد می کند. ولی ریسک های ژئوپلیتیک می تواند تاثیرات ناشی از این سیاست های پولی را از بین برده و موجب افزایش تقاضا و قیمت کالاهای مختلف به خصوص طلا شود.

این گزارش افزود: نکته مهم دیگری که با سیاست های پولی بانک های مرکزی جهان و قیمت طلا به شدت پیوند خورده است این است که بانک های مرکزی بزرگ در سراسر جهان نیازی به افزایش چشمگیر نرخ بهره را ندارند چرا که طی ده سال گذشته تعادل نرخ بهره آنها تا حد زیادی کاهش یافته است.

پیتر پوگ افزود: در نتیجه، تاثیر سیاست های پولی سختگیرانه بر قیمت کالاهای راهبردی به خصوص طلا را باید بر اساس عوامل عرضه و تقاضا در بازارهای بین المللی ارزیابی کرد.

البته طی سال های آینده شاهد آن خواهیم بود که بانک های مرکزی جهان نرخ بهره را افزایش خواهند داد و بخشی از سیاست های انبساطی پولی را متوقف خواهند کرد.

بانک های مرکزی جهان پس از وقوع بحران مالی 2008 میلادی نرخ بهره را به شدت کاهش داده و میلیاردها دلار نقدینگی به بازارهای مالی تزریق کرده اند.

پیش بینی تحلیلگران اقتصادی این است که تنش های سیاسی به خصوص در آمریکا و اوضاع شبه جزیره کره طی ماه های آینده تاثیر زیادی بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت.

وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه به خصوص چین و هند نیز تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت. نوسانات ارزش دلار و شاخص سهام نیز عامل مهمی برای قیمت طلا خواهد بود.

کد خبر: 97445 تاریخ:96/09/03 منبع: طلا