امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

اگر نرخ تورم امریکا در تازه‌ترین آمارها زیر ۱/۳ درصد باشد، دلیلی برای افزایش نرخ‌بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر وجود نخواهد داشت و در چنین وضعیتی اگر فدرال رزرو در تصمیم خود برای افزایش نرخ‌بهره را ۱۸۰درجه تغییر دهد، قیمت جهانی طلا به‌شدت با افزایش روبرو خواهد شد (جیم ریکاردز، تحلیلگر و نویسنده مشهور اقتصادی)

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو نیوز، جیم ریکاردز تحلیلگر و نویسنده مشهور اقتصادی در سخنانی در حاشیه کنفرانس طلا نقره در سانفرانسیسکو تاکید کرد: من هنوز متقاعد نشده ام که فدرال رزرو آمریکا در نشست دسامبر نرخ بهره ر ا افزایش دهد.

بر اساس این گزارش اظهارات ریکاردز در شرایطی است که نظرسنجی ها نشان می دهد احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست ماه آینده تقریبا 100 درصد است.

وی در ادامه تصریح کرد: علت اصلی شک و تردید من نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، اوضاع نرخ تورم است. آمارهای مهم اقتصادی آمریکا قرار است طی روزهای آینده منتشر شود و پس از انتشار آمارهای شاخص قیمت مصرف کننده و تورم می توان اظهار نظر بهتری نسبت به سیاست های پولی و نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا داشت.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: فدرال رزرو ماموریت دوگانه ای دارد، ایجاد شغل و تثبیت قیمت ها. ایجاد شغل ماموریتی است که فدرال رزرو خیلی قبل تر به آن دست یافته است ولی پایین بودن تورم هنوز یک نگرانی جدی است.

نرخ تورم آمریکا طی 9 ماه گذشته بین 1.3 تا 1.9 درصد در نوسان بوده و هنوز نتوانسته است به هدف 2 درصدی مورد نظر فدرال رزرو دست یابد.

ریکاردز گفت: اگر نرخ تورم آمریکا در تازه ترین آمارها زیر 1.3 درصد باشد به نظر من دلیلی برای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر وجود نخواهد داشت. در چنین وضعیتی اگر فدرال رزرو در تصمیم خود برای افزایش نرخ بهره 180 درجه تغییر دهد، قیمت جهانی طلا به شدت با افزایش روبرو خواهد شد.

وی اظهار داشت: در این صورت ارزش دلار در برابر یورو به شدت کاهش خواهد یافت و این مساله تقاضا برای طلا را افزایش می دهد.

متن مذاکرات تازه ترین نشست فدرال رزرو آمریکا نیز نشان می دهد که برخی سیاستگذاران پولی این کشور به شدت نگران اوضاع تورم هستند. از زمان انتشار متن مذاکرات فدرال رزرو قیمت جهانی طلا تحت تاثیر افت ارزش دلار با افزایش چشمگیری روبرو شده است.

از دیدگاه ریکاردز سطح قیمتی 1300 دلاری یک سطح مقاومتی ناچیز است چرا که وی بر این باور است که قیمت طلا در بلندمدت به 10 هزار دلار خواهد رسید.

کد خبر: 97448 تاریخ: 96/09/08 منبع: طلا