امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

قیمت نفت‌برنت در بازارهای جهانی در سال جاری میلادی با ۰/۵ درصد رشد به ۶۳ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسید ‌که بالاترین میزان رشد از دو سال گذشته تاکنون را داشته است (سنا)

قیمت نفت سبک آمریکا در آخرین روز معاملاتی هفته در بازارهای جهانی با رشد 1.6 درصدی به هر بشکه 58 دلار و 97 سنت رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، در بازارهای جهانی قیمت نفت برنت با رشد 0.5 درصدی به هر بشکه 63 دلار و 88 سنت رسید در حالی که بالاترین میزان رشد را در دو سال گذشته به ثبت رسانده است.

بر اساس این گزارش، افزایش قیمت نفت آمریکا نسبت به دو سال گذشته در پی توقف انتقال نفت از خط های لوله کانادا، موجب افزایش قیمت این کالا شد .

این در حالی است که، میزان معاملات بر روی این کالا در روز جمعه به دلیل مصادف شدن با تعطیلات شکرگزاری بسیار پایین گزارش شده است .

تحلیل گران بازار انرژی معتقدند، نشت نفت در یکی از لوله های انتقال نفت از کانادا به آمریکا موجب تعطیلی تمامی لوله های انتقال نفت به آمریکا شده و به این ترتیب کاهش میزان عرضه، قیمت این کالا را با افزایش همراه کرده است .

اما برخی دیگر معتقدند توافق اوپک با روسیه بر سر کاهش تولیدات نفتی قبل از نشست آتی اوپک از دیگر اهرم های فشاری برای افزایش قمیت جهانی نفت بوده است .

اما در دیگر بازارها، قیمت طلا با روند کاهشی همراه شد و هر اونس از این فلز گرانبها، با کاهش 0.3 درصدی به هر اونس یک هزار و 292 دلار معامله شد .

قیمت مس لندن نیز در آخرین روز معاملاتی با افزایش همراه شد و قیمت خرید نقدی هر تن از این کالا هفت هزار و 18 دلار به ثبت رسید .

از سوی دیگر، رشد قیمت متانول در بازارهای جهانی به دلیل کاهش عرضه در بازارهای جهانی به ثبت رسید.

کاهش میزان پالایش متانول از پالایشگاه پتروناس در مالزی، افزایش قیمت متانول داخلی در چین و افزایش تقاضا در هند برای این کالا از جمله عوامل رشد قیمت متانول در بازارهای جهانی عنوان شده است.

در بازار ارز جهانی نیز، افزایش برابری قیمت دلار نسبت به دیگر همتایان به ثبت رسید در حالی که همچنان نگرانی از نرخ تورم پایین در آمریکا، سرمایه گذاران را نسبت به ارزنده بودن دلار در مقایسه با دیگر رقبا نگران کرده است .

در بازرا داخلی نیز نرخ دلار بانکی با 5 ریال کاهش به 3 هزار و 523 تومان رسید در حالی که قیمت هر پوند انگلیس با افزایش همراه شد و به چهار هزار و 697 تومان معامله شد .

درهم امارات عربی با اندکی افزایش 959 تومان معامله شد در حالی که یکصد ین ژاپن روند کاهشی را به ثبت رساند و هر یکصد ین به سه هزار و 159 تومان رسید.

در این بین نرخ یوروی بانکی نیز با افزایش همراه شد و چهار هزار و 199 تومان معامله شد .

کد خبر: 97451 تاریخ: 96/09/04 منبع: سنا