امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

حدود ۱۶ هزار و ۶۰۰ روز دیگر، ذخایر نفت‌خام قابل‌برداشت جهان با میزان تولید و مصرف فعلی به‌اتمام خواهد رسید؛ یعنی تا اتمام ذخایر نفت جهان حدود ۴۶ سال فاصله وجود دارد (اداره اطلاعات انرژی امریکا)

نفت خام در حال حاضر بزرگترین سهم را در سبد انرژی جهان دارد. این حامل انرژی به دلیل سهم بالای خود در تأمین انرژی اهمیت بالایی در مناسبات سیاسی و اقتصادی جهان دارد.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، همواره یکی از نگرانی ها در خصوص تأمین انرژی جهان، زمان اتمام ذخایر قابل برداشت نفت خام است. به همین دلیل افزایش ظرفیت ها در بخش هایی چون گازطبیعی، انرژی های تجدیدپذیر، زغال سنگ، انرژی زمین گرمایی، تأمین انرژی از زباله و انرژی های گیاهی به سرعت در حال انجام است.
برآوردهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که حدود 16 هزار و 600 روز دیگر ذخایر نفت خام قابل برداشت جهان (با میزان تولید و مصرف فعلی) به اتمام می رسد. یعنی تا اتمام ذخایر نفت جهان چیزی در حدود 46 سال فاصله داریم.
باید توجه داشت که احتمال زیادی در ارتقای دانش فنی افزایش ضریب برداشت و حتی تولید دستگاههایی که نسبت به تجهیزات فعلی، تکنولوژی، راندمان و کارآیی بالاتری داشته باشند در 4 دهه آتی وجود دارد که مسلما افزایش دانش و تکنولوژی، به افزایش ظرفیت های دسترسی به منابع نفتی خواهد انجامید و ممکن است ذخایری که اکنون در میادین مختلف غیرقابل برداشت محسوب می شوند، به ذخایر قابل برداشت تبدیل شوند.

کد خبر: 97454 تاریخ: 96/09/07 منبع: اقتصاد آنلاین