امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

با توجه به در اختیار داشتن حدود دوسوم ذخایر نفتی جهان توسط کشورهای عضو اوپک، کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ۲۳/۸ درصد و اتحاد شوروی سابق ۱۴/۸ درصد از تولیدات نفت جهان را به خود اختصاص داده‌اند (مؤسسه بیکر هیوز)

قیمت نفت در نخستین روز معاملاتی در پی افزایش میزان حفاری ها در ایالات متحده با روند کاهشی همراه شد در حالی که آمریکا بر خلاف وعده های اوپک مبنی بر کاهش میزان تولیدات، عمل کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، با این حال که روسیه به عنوان یکی از هم پیمانان اوپک، در هفته گذشته طی تعهدی اخلاقی در خصوص کاهش میزان تولیدات با این نهاد، به توافق رسید اما قیمت آتی نفت با افت بیش از 0.9 درصدی در بورس نیویورک همراه شد.

اما مدیران ارشد سه دکل مستقل نفتی در آمریکا هر گونه فعالیت در این مناطق را به منظور افزایش میزان حفاری ها رد می کنند.

رشد بی وقفه نفت از ماه نوامبر و در سه ماه اخیر به این دلیل اتفاق افتاد که بازارهای جهانی در خصوص اعمال محدودیت ها توسط اوپک خوش بین بوده و تصور می شد که کشورهای عضو اوپک و سایر اعضا به این توافق پایبند خواهند بود.

بر طبق آخرین آمار موسسه بیکر هیوز، افزایش تعداد دکل های نفتی در آمریکا به 749 دکل، موجب شد بیشترین میزان دکل های نفتی در آمریکا از ماه سپتامبر تا به حال به ثبت برسد.

ویل یون، تحلیل گر ارشد کالایی در شرکت هیوندای فیوچر در این خصوص اظهار داشت: حتی اگر فرض بگیرید که نیجریه و لیبی هم همراه با دیگر کشورهای عضو اوپک به تعهد پایبند بمانند اوپک تمامی برگ های برنده خود را برای کاهش میزان تولیدات نفتی سوزانده و دوباره نمی تواند برای کاهش میزان تولیدات پادرمیانی کند.

وی در این خصوص ادامه داد: تا وقتی تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا وجود داشته باشند و به فعالیت ادامه دهند افزایش قیمت نفت امری بعید خواهد بود .

این در حالی است که قیمت نفت تگزاس آمریکا برای تحویل فوری در ماه ژانویه به هر بشکه 57 دلار و 93 سنت رسید و افت 43 سنتی را به ثبت رساند. قیمت نفت برنت دریای شمال در بورس فیوچر اروپا نیز برای تحویل در ماه فوریه با افت 31 سنتی هر بشکه 63 دلار و 42 سنت معامله شد.

اعضای اوپک شامل کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات، اکوادور، آنگولا و ونزوئلا است .

بر اساس داده ها، کشورهای عضو اوپک قریب به دوسوم ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارند. در سال ۲۰۰۵ اوپک 41.7 درصد نفت جهان را تولید کرده در حالی که کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه تنها 23.8 درصد و اتحاد شوروی سابق 14.8 درصد از تولیدات نفت جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

از آنجا که فروش نفت در جهان بر مبنای دلار آمریکا سنجیده می‌شود، تغییر ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای رایج جهان بر تصمیمات اوپک در خصوص میزان تولید نفت تأثیر می‌گذارد.

برای مثال، وقتی دلار در مقایسه با دیگر ارزهای رایج افت نسبی دارد، عایدات حاصل از نفت کشورهای عضو اوپک در برابر ارزهای دیگر کاهش می‌یابد و در نتیجه توان خرید آنها تا حد معتنابهی کاهش پیدا می کند؛ چرا که آنها کماکان نفت خود را به دلار می‌فروشند.

پس از عرضه شدن یورو، عراق اعلام کرد که می‌خواهد در ازای نفتی که می‌فروشد به جایی دلار آمریکا، یورو دریافت کند که باعث شد اوپک به فکر تجدید نظر در ارز فروش نفت و جایگزینی یورو به جای دلار افتد. برخی بر این باورند که این تصمیم عراق علت اصلی بروز بحران های منطقه ای بوده‌است. اگر اوپک ارز دریافتی در ازای فروش نفت را به یورو تغییر می‌داد، خسارات شدیدی به اقتصاد آمریکا وارد می‌شد.

تصمیماتی که اوپک اتخاذ می‌کند تأثیر بسیار زیادی بر قیمت نفت در جهان دارد. به عنوان مثال، در زمان بحران نفتی سال ۱۹۷۳ اوپک از ارسال نفت به آن دسته از کشورهای غربی که در جنگ یوم کیپور یا “جنگ اکتبر”، از اسرائیل حمایت می‌کردند، خودداری کرد.

در آن جنگ، کشورهای غربی به حمایت از اسرائیل با مصر و سوریه وارد جنگ شدند. خودداری اوپک از ارسال نفت به کشورهای غربی باعث شد قیمت نفت در بازارهای جهانی ۴ برابر افزایش یابد.

این رشد قیمت که به مدت ۵ ماه ادامه داشت، در ۱۷ اکتبر ۱۹۷۳ شروع شد و در ۱۸ مارس ۱۹۷۴ به پایان رسید. پس از آن کشورهای عضو اوپک در ۷ ژانویه ۱۹۷۵ با هم موافقت کردند و قیمت نفت خام را 10 درصد افزایش دادند.

اما در بازار فلزات جهانی، قیمت مس لندن با افزایش 0.3 درصدی به هر تن 6 هزار و 836 دلار بر تن رسید در حالی که قیمت آلومینیوم به هر تن دو هزار و 70 دلار بر تن رسید .

قیمت طلا نیز با افت 0.4 درصدی به هر اونس یک هزار و 276 دلار در هر اونس رسید .

در بازار داخلی ارز، نرخ دلار بانکی با رشد همراه شد و هر دلار آمریکا معادل سه هزار و 529 تومان معامله شد. قیمت پوند بانکی نیز با روند صعودی مواجه شد و هر پوند انگلستان چهار هزار و 752 تومان رسید.

قیمت درهم امارات به 960 تومان داد و ستد شد در حالی که هر یکصدین ژاپن به سه هزار و 130 تومان رسید. یوروی بانکی نیز چهار هزار و 188 تومان شد.

کد خبر: 97484 تاریخ: 96/09/13 منبع: سنا