امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

در هشت‌ماهه نخست سال جاری، ۳۶۰ شرکت بورسی بازدهی بیش از ۱۳/۳ درصد و ۱۸۶شرکت کمتر از این مقدار بازدهی متناظر با نرخ سالانه ۲۰ درصدی را داشتند (مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک آینده)

بورس تهران وارد مسیر جدیدی شده است، که این مسیر جدید به کمک اهرم های داخلی و بین المللی بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، همایون دارابی، کارشناس بازار و مدیر صندوقهای سرمایه گذاری بانک آینده، در خصوص عوامل رشد بازار سهام طی مدت اخیر بیان کرد: به طور مشخص اقدامات وزیر اقتصاد در مهار رشد بی ضابطه سود بانکی و کاهش آن، افزایش ارزش دلار و بهبود وضعیت شرکتهای صادر کننده، افزایش بهای نفت و مواد خام در بازارهای جهانی به بورس تهران که یک بورس با ستون فقرات شرکت های تولید کننده مواد خام است کمک شایانی کرد.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به موارد فوق انتظار سرمایه گذاران برآورد شدن بازدهی معقولی در بازار است که آمار 8ماهه ابتدای سال جاری حکایت از تحقق آن دارد.

بورس ، بازار کم ریسک برای سرمایه گذاری

دارابی افزود: اگر بازدهی سالانه 20درصد را مبنا قرار دهیم در 8ماهه ابتدای سال، 360شرکت بورسی بازدهی بیش از 13.3درصد متناظر با نرخ سالانه 20درصد را داشته اند. از این میان 186شرکت کمتر از این مقدار بازدهی داشته اند، به عبارت دیگر شانس کسب بازدهی معقول بوده که این موضوع حکایت از جو کم ریسک در بازار دارد.

این کارشناس در ادامه از دو اقدام مثبت نهاد ناظر در رشد بازار یاد کرد و گفت: در اینجا لازم است به دو مساله دیگر هم توجه کنیم. تصمیم سازمان بورس در مهار اعتبارهای بی ضابطه در چند ماه قبل به همراه موجی از عرضه های اولیه به بازار شوکهای مثبتی را وارد ساخت.

وی افزود: موج عرضه های اولیه تا حدودی سهامداران را به بازار بازگرداند و توانست جذابیت بازار را برای سرمایه گذاری افزایش دهد.

تاثیر قابل توجه نرخ سود بانکی بر عملکرد شرکت ها

مدیر صندوق های سرمایه گذاری بانک آینده در ادامه و در خصوص اثر کاهش نرخ سود بانکی بیان کرد: متغییرهای کلان اقتصادی نظیر نرخ بهره یک اثر کلی و گسترده در فضای بازار دارند و به صورت سیستماتیک روی همه بازار تاثیر می گذارند چرا که این نرخ موجب جابجایی مطلوبیت سرمایه گذاری برای بازار می شود.

وی در توضیح این مطلب بیان کرد: به عنوان مثال زمانی که بازار سهام در یک سال 20درصد بازدهی بدهد و نرخ سود بانکی 25 درصد باشد، هیچ سرمایه گذاری تمایلی برای ورود به بازار ندارد، برعکس اگر نرخ بازدهی بانکی 15درصد باشد نرخ 20درصدی بازار سهام می تواند جذاب بوده و به ورود نقدینگی به بازار منجر شود.

مدیر صندوق های سرمایه گذاری بانک آینده اثر دیگر کاهش نرخ سود بانکی را در عملکرد مالی شرکت ها بیان کرد و گفت: کاهش نرخ سود اثر فراگیر دیگری نیز دارد و آن بحث کاهش هزینه شرکت ها و تسریع در توسعه شرکت ها است.

دارابی افزود: نرخ سود پایین تر به معنای امکان تامین مالی ارزان تر است و این تامین مالی می تواند به بازار برای رشد شرکتها کمک کند. در سطح بنگاه ها شرکتهایی که از نرخ 15درصد تاثیر مثبت می گیرند شرکتهای با بدهی بانکی بالا، شرکتهای دارای طرح توسعه و همچنین شرکتهای دارای پرتفوی با تقسیم سود بالا هستند، چرا که با کاهش سود بانکی ارزش سود نقدی بیشتر می شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی عملکرد صنایع بزرگ بورسی تا پایان سال بیان کرد: ارزیابی صنایع بورسی تا حد زیادی تابع سیاست های کلان دولت به ویژه در مقطع ارایه لایحه بودجه و سیاست های آن است.

این کارشناس افزود: جا دارد که مسوولان سازمان بورس از هم اکنون رایزنی در مورد لایحه بودجه سال آینده را شروع کنند. موضوعی که می تواند سند یکساله اقتصادی کشور را با جهت گیریهایی مناسب برای بازار سرمایه همراه سازد.

چشم انداز کامودیتی ها

دارابی در زمینه چشم انداز کامودیتی ها را تا پایان سال میلادی نیز اینچنین گفت: بخش عمده قیمت محصولات در بازار جهانی به دو حوزه تحولی چین و آمریکا باز می گردد. چین به دلیل مصرف بالا فلزات، مواد معدنی و آمریکا به دلیل تاثیر آن بر بازار نفت بسیار مهم است.

وی افزود: به نظر می رسد هر دو حوزه به صورت ویژه در حال تمرکز بر اقتصاد هستند و از این نظر انتظارات برای هر دو بخش مثبت است. لذا به صورت کلان می توان انتظار داشت بهای نفت و فلزات علاوه بر ثبات نسبی رشد قیمتی را تجربه کنند مگر اینکه اتفاق ناگهانی نظم کنونی بازارها را متاثر کند.

مدیر صندوقهای سرمایه گذاری بانک آینده در بخش پایانی این گفتگو در خصوص رفتار سهامداران در شرایطی که بازار با تداوم روند صعودی همراه است توضیح داد و گفت: یک ضرب المثل در میان معامله گران است که می گوید سهام بد در بازار خوب در پرتفوی افراد می نشیند”. این جمله حکایت از یک برداشت روانشناسانه از معاملات بورسی است.

دارابی در توضیح این موضوع گفت: زمانی که بازار منفی و در حالت افت است سهامداران با وسواس تصمیم گرفته و با دقت پرتفوی خود را شکل می دهند، اما وقتی بازار مثبت و صعودی است این سخت گیری کمتر شده و گرایش به خرید هر چیز برای کسب سود افزایش می یابد.

وی در ادامه توضیح داد: این امر در نهایت به این موضوع ختم می شود که در پایان یک دوره رشد بازار، سهامدار کلی سهام بدون توجیه بنیادی در پرتفوی خود دارد که صرفا با امید سود ناشی از رشد قیمت خریداری شده است.

وی افزود: به همین خاطر همواره به سرمایه گذاران توصیه می شود به اصول و استراتژی خود پایبند باشند و در دوره صعود احتیاط بیشتری را در دستور کار قرار دهند.

کد خبر: 97495 تاریخ: 96/09/11 منبع: سنا