امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

میزان واردات محموله‌های نفتی در هشت‌ماهه سال جاری دو میلیون و ۲۷۳ هزار و ۷۷۳ هزار تن بود که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۱۵/۳ درصد رشد داشته است؛ همچنین در صادرات محموله‌های نفتی نیز عدد ۱۵ میلیون و ۴۷۱ هزار تن ثبت شد که نسبت به هشت‌ماهه سال گذشته ۷/۷ درصد کاهش داشت (مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی)

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، محمد راستاد در نشست خبری با اشاره به این‌که فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار یکشنبه هفته آینده با حضور رییس جمهوری و مقامات 13 کشور منطقه به بهره‌برداری رسمی می‌رسد،‌اظهار کرد: با این افتتاح ظرفیت بندر چابهار با حدود سه برابر رشد به 8.5 میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

وی با بیان این‌که بندر چابهار یکی از نقاط مهم برای توسعه تزانریت است و موقعیت این بندر می‌تواند آنرا به هاب ترانزیتی در منطقه تبدیل کند، تصریح کرد:‌ توسعه این بندر صرفا حمل و نقل و تجارت دریایی نیست و می‌تواند موتور محرک اقتصاد کشور به ویژه جنوب شرق کشور محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که با ایجاد فعالیت‌های لجستکی و فعالیت‌های ارزش افزوده در بندر چابهار اشتغالزایی قابل توجهی ایجاد می‌شود، افزود: قبلا در زمان بادهای فصلی 4 ماهه فاقد حوضچه آرامش در بندر چابهار بودیم تا بتوانیم در تمام شرایط جوی ورود و خروج کشتی را مدیریت کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که در این راستا 1470 متر موج‌شکن احداث شد، اظهار کرد: سوای از این یکی از جنبه‌های مهم بندر چابهار ابعاد اقتصادی است، توجه به توسعه پایدار بود بندر چابهار به عنوان بندر دوستدار محیط زیست است. در این زمینه در بستر بخشی از فاز اول توسعه 32 هزار کلونی مرجان‌های دریایی به نقاط مناسبی برای زندگی منتقل شد و 2 سال نیز عملیات پایش برای موفقیت آمیز بودن این اقدام به عمل آمد.

راستاد یادآور شد: برای آن‌که بتوانیم اراضی را به محوطه بندر الحاق کنیم 5 کیلومتر دایک حفاظتی ایجاد شد گفت: چند کشتی حامل گندم از هندوستان به مقصد افغانستان به صورت آزمایشی در بندر چابهار پهلوگیری کرد.

وی با ابراز امیدواری برای موفقیت پروژه توسعه بندر چابهار اظهار کرد: در قالب قرارداد سرمایهع‌گذاری 85 میلیون دلاری برای تجهیز و بهره‌برداری بندر به صورت بی او تی است مذاکرات در انجام است و مشکلی برای حضور هندی‌ها در بندر چابهار نخواهیم داشت.

راستاد با بیان این‌که تعامل و همکاری با قرارگاه خاتم الانبیاء داریم و آخرین صورت وضعیت قرارگاه به عنوان پیمانکار در حال پرداخت است، گفت: بندر چابهار می‌ـواند برای کشورهای شرق و غرب دریای خزر مهم است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه اشاره‌ای هم به عملیات تخلیه و بارگیری بنادر کشور داشت و افزود: از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه حدود 66 میلیون و 266 هزار تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده که 6.4 درصد نسبت به هشت ماه سال گذشته افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که میزان واردات کالا (غیرنفتی) در مدت یاد شده 20 میلیون و 454 هزار و 844 تن بود که نسبت به پارسال 1.4 درصد کاهش یافته است، تاکید کرد: در حوزه صادرات هم تخلیه و بارگیری با رشد 6 درصدی به 33 میلیون و 302 هزار تن رسید.

وی بیان کرد: میزان واردات محموله های نفتی در هشت ماه امسال 2 میلیون و 273 هزار و 773 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15.3 درصد رشد داشته است. در صادرات محموله‌های نفتی نیز عدد 15 میلیون و 471 هزار تن ثبت شده که نسبت به هشت ماه سال گذشته 7.7 درصد کاهش یافته است.

کد خبر: 97508 تاریخ: 96/09/09 منبع: اقتصاد آنلاین