امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

به رسمیت شناخته شدن بیشتر بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در بازارهای بین‌المللی و افزایش محبوبیت آن‌ها جایگاه دلار امریکا را به‌شدت به خطر خواهد انداخت (کیتکو نیوز)

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو نیوز، تحلیلگران بین المللی هشدار می دهند که به رسمیت شناخته شدن بیشتر بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در بازارهای بین المللی و افزایش محبوبیت آنها می تواند جایگاه دلار آمریکا را به شدت به خطر بیندازد.

بر اساس این گزارش برخی از بازارهای بزرگ مالی بین المللی قصد دارند مبادلات بیت کوین را رسما آغاز کنند و این مساله موجب تقویت مجدد قیمت این ارز دیجیتال شده است.

استفان بریناک تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه پی وی ام در این باره تاکید کرد: آغاز مبادلات رسمی بیت کوین در برخی بازارهای بین المللی موجب افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال خواهد شد. این مساله می تواند یک تهدید جدی برای جایگاه دلار آمریکا به شمار رود.

وی در ادامه تصریح کرد: این تهدید می تواند از سوی کشورهای تولید کننده نفت تشدید شود. این کشورها سالهاست که به دنبال متوقف کردن دلار به عنوان ابزار پرداخت در مبادلات نفتی هستند و ظهور و تقویت ارزش ارزهای دیجیتال می تواند یک کاتالیزور قوی برای تسریع این روند باشد.

چین روسیه و ونزوئلا از جمله کشورهایی هستند که سعی دارند دلار را از سیستم پرداخت های ارزی خود حذف کنند تا تاثیر تحریم های آمریکا بر اقتصادهای ملی شان را کاهش دهند.

هفته گذشته بود که نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا یک ارز دیجیتال موسوم به پترو را رونمایی کرد که پشتوانه آن نفت خواهد بود.

بریناک افزود: واقعا نمی توان آینده بیت کوین و ارزهای دیجیتال را پیش بینی کرد ولی اگر ارزهای دیجیتال مورد پذیرش بین المللی قرار گیرند، در نهایت می تواند ابزاری برای معاملات مالی از جمله فروش نفت باشد.

چین تنها کشوری در بین این سه کشور است که مانع از استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در بازار کالا شده است.

قیمت بیت کوین از هزار دلار در ماه ژانویه به بیش از 17 هزار دلار در 8 دسامبر افزایش یافته است. قیمت بیت کوین البته به شدت پرنوسان بوده و تا 16500 دلار نیز کاهش یافته است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی نسبت به حباب شدید قیمت بیت کوین هشدار می دهند.

برخی شنیده ها نیز حاکی است که بیش از 40 درصد بیت کوین مبادله شده در بازارهای بین المللی تنها در اختیار هزار نفر است. بنابر این بازار بیت کوین به شدت در برابر نوسانات قیمتی آسیب پذیر است.

کد خبر: 97525 تاریخ: 96/09/21 منبع: طلا