امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

افتتاح پروژه گاز طبیعی فوق سرد از سوی روسیه، تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی به‌پایان خواهد رسید و ظرفیت این پالایشگاه به سالانه ۱۶/۵ میلیون تن گاز مایع فوق سرد خواهد رسید (رییس جمهور روسیه)

روسیه با اجرای این پروژه که در سال 2012 کلید خورده با همکاری بانک های چینی و همچنین سرمایه گذاری شرکت توتال فرانسه با سرعت در حال انجام است، در نظر دارد زمان انتقال گاز مایع از مسیر اروپا و کانال سوئز را نصف کند و کشتی‌های حامل گاز مایع نیمی از سال از این مسیر به سمت شرق حرکت خواهند کرد تا ظرف ۱۵ روز به چین برسند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در زمان افتتاح بخش بزرگی از این پروژه نوید اتمام 100درصدی طرح را تا پایان سال 2019 داد واعلام کرد ظرفیت این پالایشگاه به سالانه ۱۶.۵میلیون تن گاز مایع فوق سرد خواهد رسید.

به گفته مدیر اجرایی پروژه ” یامال پروژه منحصر بفردی در کل دنیا محسوب می شود که هنوز هیچ یک از کشورهای صاحب نام در این زمینه جرات پیاده سازی چنین طرح هایی را ندارند.”

از آنجا که صادرات LNG بعنوان شاهرگ اصلی توسعه صادرات روسیه محسوب می شود ، قرار است تاسیسات بیشتری در خط ساحلی این کشور، از حوزه بالتیک تا اقیانوس آرام راه‌اندازی شوند.

پس از آشوب های سال 2014 و حمله روسیه به جزیره کریمه، غرب تصمیم به اعمال تحریم های سختگیرانه علیه روسیه نمود. پس از آن، روسیه در پی تعمیق روابط خود با چین و عربستان سعودی بوده است. مسکو و ریاض قراردادی برای محدود کردن تولید جهانی نفت امضا کرده‌اند و شرکت‌‌های چینی هم میلیاردها دلار از دارایی‌های حوزه انرژی روسیه را خریداری کرده‌اند؛ از جمله سهام شرکت نفت دولتی رُزنفت روسیه.

شایان ذکر است که اولین محموله دریایی پروژه گازی روسیه در قطب شمال، هفته گذشته بارگیری شد. این پروژه آغازگر عملیات تجاری ۲۷ میلیارد دلاری مسکو برای مقابله با تحریم‌های غرب است.

 کدخبر: 97591 تاریخ: 96/09/26 منبع: اقتصاد آنلاین