امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

با توجه به کاهش چشم‌گیر خام‌فروشی و تمرکز بر صادرات مواد معدنی طی سه سال گذشته، برنامه برداشت ۴۰۰ میلیون تنی مواد معدنی، تأمین ماشین‌آلات، برنامه‌ریزی در معادن زیرزمینی و توجه به زیرساخت‌ها به‌ویژه حمل‌و‌نقل در شمار برنامه‌های کلان ایمیدرو قرار دارد (رئیس هیأت عامل ایمیدرو)

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به کاهش چشمگیر خام فروشی و تمرکز بر صادرات مواد معدنی طی 3 سال گذشته گفت: برنامه برداشت 400 میلیون تنی مواد معدنی، تامین ماشین آلات، برنامه ریزی در معادن زیرزمینی و توجه به زیرساخت ها به ویژه حمل و نقل در شمار برنامه های کلان ایمیدرو قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مهدی کرباسیان در نشستی خبری که در محل ایمیدرو برگزار شد اعلام کرد: معدن و صنایع معدنی یکی از اولویت های دولت و مجلس است و نقش فعالان رسانه در معرفی ظرفیت های این حوزه، مسئولان را بر آن داشت تا جایگاه معدن ارتقا یابد.

وی با اشاره به توجه ویژه دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت به این بخش افزود: طی جلساتی که با مسئولان ذیربط و بخش خصوصی داشتیم، نقشه راه معدن را در 76 بند به مجلس ارایه کردیم که منظور کردن زنجیره معدن و صنایع معدنی به صورت یکپارچه از نکات این نقشه راه خواهد بود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: 400 میلیون تن برداشت مواد معدنی طی سال های آتی جزو برنامه های ما خواهد بود که این امر نیاز به تامین ماشین آلات دارد و در جهت تحقق آن همکاری بین دولت و بخش خصوصی در جریان است.

کرباسیان در بخش دیگری با اشاره به نقش ایجاد ارزش افزوده در این بخش همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: در رابطه با راه اندازی معادن کوچک و روستایی رقمی بالغ بر 1.5میلیارد دلار دولت و مجلس با هدف محرومیت زدایی نقاط محروم اختصاص داده که نحوه توزیع این بودجه از طریق صندوق بیمه معدن انجام می شود.

وی با بیان اینکه همکاری های ایمیدرو و سازمان زمین شناسی وارد مرحله جدیدی خواهد شد، اشاره ای به وضعیت صادرات محصولات معدنی داشت و در این باره اظهار کرد: تا سال 92 صادرکننده عمده سنگ آهن بودیم اما در سال های اخیر با فرآوری آن میزان صادرات فولاد را افزایش دادیم که به نوعی کاهش چشمگیر خام فروشی رقم خورد.

صادرات آهن اسفنجی

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: در 8 ماه نخست امسال 527 هزارتن صادرات آهن اسفنجی داشتیم و در زنجیره فولاد میزان صادرات 5 میلیون 800 هزار تن بود که که پیش بینی ما رسیدن به صادرات 8 میلیون تنی در این بخش است.

کرباسیان گفت: هم اکنون 5درصد از تولید ناخالص داخلی از طریق معدن و صنایع معدنی حاصل می شود. این در حالی است که 22 درصد از آمار کل صادرات کشور دراین حوزه انجام می شود که این موضوع نشان دهنده نقش توسعه ای بخش معدن و صنایع معدنی است.

وی با اشاره به طرح های در نوبت راه اندازی گفت: کارخانه های آهن اسفنجی نی ریز، سبزوار و گندله سازی اپال پارسیان در نوبت راه اندازی قرار داردو

کرباسیان افزود: طی سال آینده نیز آلومینیوم جنوب که ظرفیت تولید آن 300 هزار تن است، افتتاح می شود. همچنین پروژه آلومینیوم جاجرم با ظرفیت تولید 40 هزارتن شمش تا نیمه اول سال آینده آماده افتتاح است.

فراخوان محدوده های معدنی

کرباسیان ضمن اعلام اینکه ایمیدرو ظرف چندسال گذشته 45 هزار شغل ایجاده کرده است افزود: از 250 هزارکیلومترمربع عملیات اکتشافی؛ 45 هزار کیلومتر در 15 محدوده امیدبخش طی 2 هفته آینده به بخش خصوصی واگذار می شود. همچنین 13 محدوده دیگر برای اکتشاف تا پایان سال به فراخوان می رود.

وی با اشاره به جدیدترین و با ظرفیت ترین منطقه معدنی در یزد گفت: ذخیره جدیدی از سنگ آهن با حفاری2000 و 1600 متری در یکی از مناطق معدنی یزد کشف شده است که برابر با کل ذخایر سنگ آهن کشور است.

کد خبر: 97600 تاریخ: 96/09/26 منبع: سنا