امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

در محصولات پتروشیمی، رشد قیمت متانول به بیش از ۴۰۰ دلار، سبب رشد سودآوری و افزایش قیمت مناسب شرکت‌های این صنعت را فراهم آورده است و علاوه بر رشد قیمت نفت و عوامل بنیادی، توقف تولید در برخی واحدهای چین و حتی خاورمیانه دلیل اصلی رشد قیمت متانول بوده است (معاون اقتصادی هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی)

قیمت های جهانی کالا در هفته گذشته، رشد مناسبی داشتند و بسیاری از کالاها و فلزات از جمله نفت، فولاد، مس، سرب و روی طی یکسال گذشته در بازارهای جهانی رشد 50 درصدی تا 100 درصدی داشته اند.

سید فرهنگ حسینی، معاون اقتصادی هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، در خصوص روند کامودیتی ها اشاره داشت: این رشد در شرایطی رخ داده که قیمت بسیاری از کالاها و فلزات در بازارهای جهانی به اوج سه سال اخیر برگشته است و از سوی دیگر چشم انداز تقاضا مناسب است.

وی ادامه داد: این رشد در شرایطی رخ داد که فدرال رزرو در جلسه خود، نرخ بهره را 0.25 درصد دیگر افزایش داد. با وجودی که انتظارات اولیه، کاهش قیمت طلا و تقویت شاخص دلار بود، اما بازار واکنش معکوسی داشت.

حسینی در ادامه بیان داشت: از دلایل این رفتار معکوس می توان به اظهارات آقای پاول رئیس بعدی فدرال رزرو در خصوص نگرانی از افزایش نرخ بهره اشاره داشت.

وی گفت: رشد نرخ بهره، در واقع گواه سلامت اقتصاد آمریکا و جهان است که می تواند به علامت دهی در خصوص تقاضای مناسب برای کامودیتی ها تفسیر شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اذعان داشت: رشد مس به دلیل حرکت به سمت خودروهای الکتریکی و همچنین رشد فولاد تحت تاثیر کاهش ظرفیت و توقفات واحدهای فولادسازی چین و افزایش قیمت الکترود رخ داده است.

وی با اشاره به تأثیر نرخ کامودیتی ها در بازار سرمایه ایران خاطرنشان کرد: عمده شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران معدنی، فلزی و پتروشیمی هستند که حدود دو سوم بازار را به خود اختصاص داده اند و افزایش قیمت های محصولات معدنی و فلزی سبب بهبود درآمد و سودآوری این شرکت ها شده است. نکته قابل توجه این است که در شرایط رکود قیمت ها، عمده این شرکت ها سود اندک داشته یا در نقطه سر به سر بوده اند که با رشد قیمت های جهانی، شاهد جهش سودآوری به دلیل اهرم عملیاتی بالا بوده اند.

حسینی افزود: از سوی دیگر، برخی از شرکت های معدنی و فلزی کشور شاهد راه اندازی طرح های توسعه یا کاهش هزینه بوده اند که این همزمانی با رشد قیمت های جهانی سبب تقویت سودآوری این شرکت ها شده است. سودآوری این شرکت ها محرک رشد آن ها بوده است و در گام دوم، بر شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ های تخصصی آنها نیز موثر بوده است.

وی بیان داشت: این رشد قیمت ها، همزمان با رشد دلار بوده که انتظار تعدیلات بیشتری را ایجاد نموده است.

معاون اقتصادی هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی در ادامه اظهار داشت: در بخش محصولات نفتی، عملکرد شرکت های پالایشی و صنایع وابسته ( روانکار و قیر ) نیز تحت تاثیر بهبود قیمت جهانی نفت، با رشد روبرو شده است و رشد سودآوری در این گروه در گزارشات فصلی دیده می شود. در محصولات پتروشیمی، رشد قیمت متانول به بیش از 400 دلار، سبب رشد سودآوری و افزایش قیمت مناسب شرکت های این صنعت را فراهم آورده است. با این حال، علاوه بر رشد قیمت نفت و عوامل بنیادی، توقف تولید در برخی واحدهای چین و حتی خاورمیانه دلیل اصلی رشد قیمت متانول بوده است. این رشد متانول، عملا غیر اقتصادی شدن تولید الفین از متانول را سبب می شود و موجب توقف واحدهای فوق خواهد شد که به این ترتیب، انتظار رشد بیشتر قیمت در الفین و پلی الفین ها در هفته های آتی نیز دور از ذهن نخواهد بود. این رشد از سوی قیمت نفت و واحدهای نفتا پایه هم حمایت می شود.

وی در پایان ابراز داشت: در مجموع روند بازار سرمایه تحت تاثیر سیکل های قیمت های جهانی قرار دارد و رشد اخیر قیمت های جهانی محرک بنیادی رشد بازار در ماه های اخیر بوده است.

کد خبر: 97604تاریخ: 96/09/26 منبع: سنا