امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

ارزش معاملات بورس که در شش‌ماهه ابتدایی سال جاری در محدوده ۱۰۰ میلیارد تومان قرار داشت، در سه‌ماهه گذشته به ۲۰۰ میلیارد تومان رسید و بر همین اساس ارزش معاملات بورس از ابتدای سال تاکنون رشدی بیش از ۱۸ درصد داشته است (سنا)

آخرین روز کاری از فصل پاییز درحالی به پایان رسید که بورس تهران پاییزی سراسر طلایی را رقم زد. بررسی بازدهی این بازار طی مدت مزبور حاکی از آن است که بورس بیشترین ره آورد را در میان بازارهای رقیب برای سرمایه گذاران داشته است.

به گزارش پاگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، شاخص کل که در آخرین روز شهریور ماه در کانال 85 هزار واحدی قرار داشت، در انتهای پاییز با صعودی چشمگیر در کانال 95 هزار واحد جا خوش کرد.

بررسی ها حاکی از آن است که بازدهی بورس در سه ماهه سوم سال به 11.3 درصد رسیده است. در این بین آذر ماه را می توان سرآمد رشد بورس دانست، به طوریکه بازده ماهانه بورس به بیش از7 درصد رسید که این رقم در دوسال گذشته بی سابقه بود.

سه گانه های اصلی رشد بورس

در این بین در میان بازار های دیگر شاهد رشد نرخ دلار نیز بودیم. دلار که از ماه های ابتدایی سال روند صعودی را آغاز کرده است، در مدت سه ماهه اخیر با رشد بیش از 7 درصدی همراه بود. از این رو افزایش نرخ ارز را می توان به عنوان یکی از اهرم های اصلی رشد بورس در صنایع صادرات محور دانست .

اما حجم قابل توجهی از رشد بورس را می توان مربوط به روند قیمت های جهانی کامودیتی ها و نفت دانست. مس، روی، آلومینیوم و سنگ آهن از یک سو و از سوی دیگر رشد قابل ملاحظه متانول در صنایع شیمیایی تاثیر بسزایی بر صنایع فلزی- معدنی و پالایشی داشت.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند در میان کالاهای پایه، یکی از بازارهای مهمی که می‌تواند سمت و سوی بسیاری از بخش‌های اقتصادی و حتی اقتصاد جهان را نشان بدهد، بازار مس است. از آنجا که مس در بیشتر صنایع کاربرد دارد، هر گونه کاهش یا افزایش مصرف آن نشان‌دهنده ضعف یا قدرت اقتصاد است. مس از ابتدای سال 2017 روزهای پررونقی را تجربه کرد، به طوری که نرخ آن در اواسط مهرماه از 7هزار دلار در هر تن عبور و در این مدت در محدوده 6هزار و 500 تا 7هزار دلار در نوسان بود.

نفت نیز به عنوان اهرم دیگر رشد بازار سهام طی این مدت رشد قابل توجهی را به ثبت رساند. این کالا در سال جاری به لطف تلاش اوپک و متحدانش برای کاهش مازاد عرضه، مسیر رو به رشدی را طی کرد و از متوسط ۴۴ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۶ به متوسط ۵۴ دلار درسال جاری میلادی رسید. با این وجود در آخرین روز آذر ماه قیمت نفت برنت حدود 63 دلار و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت به حدود 57 دلار رسید که رقمی قابل توجه به شمار می رفت .

عامل دیگر بنیادی رشد بورس مربوط به بزرگترین رقیب این بازار یعنی بازار پول است. کاهش نرخ سود سپرده های بانکی به عنوان یکی از دغدغه های اصلی فعالان بازار سرمایه طی سال های اخیر، از جمله تصمیماتی بود که اثر قابل توجهی بر جذابیت بازار سهام داشت. با توجه به اینکه طی سال های اخیر حجم عظیمی از نقدینگی اقتصاد کشور در بازار پول راکد میماند، برنامه کاهش نرخ سود سپرده ها توانست تا حدی از انجماد نقدینگی بخش بانکی کشور بکاهد و به سمت بازار سرمایه روانه کند. گواه این نکته نیز افزایش حجم ورود نقدینگی به بازار سهام طی مدت اخیر است. ارزش معاملات بورس که در 6 ماهه ابتدایی سال در محدوده 100 میلیارد تومان قرار داشت، در سه ماهه اخیر به 200 میلیارد تومان رسید. بر همین اساس ارزش معاملات بورس از ابتدای سال تا کنون رشدی بالغ بر 18 درصد داشته است. همچنین مولفه دیگری که نشان دهنده کوچ نقدینگی ملموس به بورس است مربوط به افزایش حجم معاملات است.

حجم معاملات نیز طی این مدت رشد قابل قبولی داشت، در همین زمینه متوسط حجم معاملات که در آبان ماه حدود 600 میلیون سهم بود در آذر ماه به رقم 1100 میلیون سهم رسید.

رکوردشکنی تاریخی بورس

بزرگترین رویداد بورسی اخیر را می توان مربوط به ورود شاخص کل به کانال های جدید دانست. در چهارم آذرماه شاخص کل بورس تهران با جهش 1130 واحدی توانست قله تاریخی خود را فتح کند. بر همین اساس شاخص کل با رسیدن به رقم 90 هزار و 470واحدی آغاز کانال شکنی های جدیدی را برای این بازار رقم زد. طی این مدت شاخص 5 کانال شکنی دیگر را به ثبت رساند که عمده آن به مدد رشد قیمت سهم ها در صنایعی همچون فلزی – معدنی و پالایشی صورت گرفت . البته طی این مدت خودرو نیز بار دیگر وارد مدار رشد شد. خبرهای خوب در خصوص این صنعت در زمینه همکاری های مشترک با شرکت های خودرو سازی خارجی و همچنین برنامه شرکت ها برای بهبود صورت های مالی در این زمینه تاثیر بسزایی داشت. در نهایت بورس تهران در آخرین روزکاری فصل پاییز در سطح 95 هزار و 508 واحد قرار گرفت.

پول های تازه در راه بورس

اما در بحث تغییر مالکیت نیز حضور برجسته سهامداران خرد قابل توجه است. موضوعی که حاکی از ورود پول های تازه نفس به بازار از سوی سهامداران جدید است. در این بین بیشترین خرید این سهامداران مربوط به آبان ماه است که بیش از 43 درصد از خرید سهام به این سهامداران تعلق دارد. روند تغییر مالکیت ها به خوبی نشان می دهد که بورس این روزها جولانگاه ورود سرمایه گذاران جدید شده است و حال این بازار را می تواند جذاب ترین بازار مالی ایران برای سرمایه گذاری نام برد.

صنایع پیشتاز بورسی

در سه ماه سوم سال از 37 صنعت بورسی صنایعی همچون محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و معدنی ها از شرایط بهتری نسبت به دیگر صنایع برخوردار بودند. با توجه به اینکه این صنایع حجم قابل توجهی از ارزش بازار را در اختیار دارند، رشد این صنایع مسبب اصلی جهش های متعدد بورس بوده است. در این بین صنایعی همچون رایانه و خودرو نیز رشد قابل توجهی داشتند و به دلیل جذابیت تک نمادها مورد توجه سهامداران قرار گرفتند.

کد خبر: 97624 تاریخ: 96/10/02 منبع: سنا