امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

اکتشاف صنعت نفت جهان در سال جاری میلادی به کمترین رقم از سال ۱۹۴۰ میلادی به بعد رسید که اکتشاف نفت در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی، ۱۵ میلیارد بشکه و میزان اکتشاف نفت در سال ۲۰۱۲ میلادی ۳۰ میلیارد بشکه ثبت شده است (راشاتودی)

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از راشاتودی، اکتشاف در حوزه صنعت نفت در سال جاری میلادی به کمترین میزان ۸۰ سال اخیر رسید و رکورد کمترین میزان اکتشاف نفت در سال ۲۰۱۶ میلادی را هم شکست.

صنعت نفت جهان در سال جاری میلادی کمتر از ۷ میلیارد بشکه نفت را اکتشاف کرده است که این رقم در مقایسه با سال گذشته که رکورد کمترین اکتشاف رو به خود اختصاص داده بود، ۸ میلیارد بشکه گزارش شده است. اکتشاف نفت در سال جاری میلادی میلادی به کمترین رقم از دهه سال ۱۹۴۰ میلادی به بعد رسید؛ طبق آمار، اکتشاف نفت در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی ۱۵ میلیارد بشکه و میزان اکتشاف نفت در سال ۲۰۱۲ میلادی ۳۰ میلیارد بشکه ثبت شده است.

علت اصلی کاهش اکتشاف نفت به روند نزولی بودجه تخصیص داده شده به اکتشاف بالا دست نفت برای سومین سال متوالی باز می گردد؛ همین کاهش بودجه، موجب شده بسیاری از شرکت های نفتی هزینه های اکتشاف خود را از سال ۲۰۱۴ میلادی کاهش دهند و همچنان باید هزینه کرد خود را نزدیک به سطح قبل از ۲۰۱۴ میلادی نگه دارند.

«سونیا ملادا پاسوس»، تحلیلگر ارشد در «ریستاد انرژی» گفت: چنین روند نزولی در حوزه اکتشاف نفت را از دهه ۱۹۴۰ میلادی به بعد ندیده ایم و میانگین هر ماه اکتشاف معادل ۵۵۰ میلیون بشکه است. بیشترین نگرانی این حقیقت است که نسبت جایگزینی ذخیره در سال جاری میلادی تنها به ۱۱ درصد با احتساب نفت و گاز رسیده که این رقم برای سال ۲۰۱۲ میلادی بیش از ۵۰ درصد است.

نسبت جایگزینی ذخیره، به محاسبه حجم نفت اکتشاف شده نسبت به نفت تولید شده در آن سال می پردازد و باید گفت که صنعت نفت نیازمند اکتشاف ۱۰۰ درصد از چیزی است که تولید می کند تا از روند نزولی در ذخایر جلوگیری کند.

بر همین اساس حجم ذخایر در هر میدان اکتشاف شده در سال ۲۰۱۷ میلادی بطرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. برای مثال میانگین اکتشاف فراساحلی در سال ۲۰۱۲ میلادی تقریبا ۱۵۰ میلیون بشکه به ازای هر میدان نفتی بود که این رقم در سال جاری میلادی به یکصد میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است.

کد خبر: 97650 تاریخ: 96/10/03 منبع: مهر