امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

علی‌رغم آن‌که فدرال رزرو امریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی سه بار نرخ‌بهره را افزایش داده است ولی دلار امریکا بدترین عملکرد خود را در ۱۴ سال اخیر ثبت کرد و شاخص ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر بین‌المللی تا روزهای پایانی سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از نه درصد کاهش داشت (بریفینگ)

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker) به نقل از کیتکو نیوز، فدرال رزرو آمریکا ظاهرا قصد دارد در سال جدید نیز سیاست های پولی سختگیرانه را به تدریج دنبال کند. ولی در شرایطی که اوضاع اقتصادی سایر کشورهای بزرگ و صنعتی نیز رو به بهبود است، به نظر می رسد بانک های مرکزی بزرگ نیز قصد دارند سیاست های پولی سختگیرانه را در اولویت قرار دهند و برخی سیگنال ها نشان می دهد که سایر بانک های مرکزی غیر از فدرال رزرو آمریکا نیز قصد افزایش نرخ بهره را دارند.
اگر چنین سناریویی در سال 2018 میلادی اتفاق بیفتد، در نهایت موجب افزایش ارزش سایر ارزها در برابر دلار آمریکا خواهد شد.
تحلیلگران اقتصادی وبسایت بریفینگ تاکید کردند که سیاست های بانک های مرکزی جهان عامل تعیین کننده ای در سال 2018 خواهد بود. همه توجهات به سیاست های پولی و نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا است ولی شما نمی توانید قدرت بانک مرکزی اروپا و سیاست های پولی بانک مرکزی ژاپن را نادیده بگیرید.
علی رغم آنکه فدرال رزرو آمریکا در سال 2017 میلادی 3 بار نرخ بهره را افزایش داده است ولی دلار آمریکا بدترین عملکرد خود را در 14 سال اخیر ثبت کرده است. شاخص ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر بین المللی تا روزهای پایانی 2017 میلادی بیش از 9 درصد کاهش داشته است.
موسسه تی دی اس بر این باور است که ارزش یورو در برابر دلار تا پایان امسال افزایش خواهد یافت و هر یورو در برابر 1.27 دلار داد و ستد خواهد شد. ارزش پوند انگلیس نیز با افزایش در برابر دلار به 1.35 دلار خواهد رسید.
ارزش هر دلار در برابر ین ژاپن نیز تا پایان سال آینده کاهش خواهد یافت و هر دلار در برابر 104 ین مبادله می شود.
برخی تحلیلگران بین المللی بر این باورند که مدل ها و نمودارهای تحلیلی نشان می دهد که دلار آمریکا هنوز بالاتر از ارزش واقعی آن است. به نظر می رسد زمینه لازم برای کاهش بیشتر ارزش دلار وجود دارد.
به نوشته طلا، به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، سال 2018 میلادی نخستین سالی خواهد بود که نقش فدرال رزرو در تعیین ارزش دلار تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.
در صورتی که بانک مرکزی کانادا نیز تصمیم به عادی سازی سیاست های پولی داشته باشد، ارزش دلار آمریکا تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت.
به نظر می رسد بانک مرکزی کانادا سال آینده 2 بار نرخ بهره را افزایش خواهد داد و بانک مرکزی انگلیس نیز افزایش نرخ بهره را در دستور کار دارد.

کد خبر: 97670 تاریخ: 96/10/07 منبع: بنکر