امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

پیش‌بینی شده است که بازار نفت روند صعودی خواهد داشت و میانگین قیمت این کالا در سال ۲۰۱۸ میلادی با افزایش ۱۰ دلاری به بیش از ۷۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید (بانک جی‌پی مورگان)

نفت در پی تقاضای بسیار قوی بازار با افزایش قیمت همراه شد در حالی که شاخص دلار بازهم در روند نزولی به سر برد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، تصمیم بر ادامه محدودیت های تعیین شده اوپک از سوی روسیه و کشورهای عضو موجب شد میزان تولیدات نفت شمال آمریکا با کاهش رو به رو شود و چشم انداز قیمت نفت شمال آمریکا را تغییر دهد.

بر اساس این گزارش، قیمت نفت سبک تگزاس با رشد قیمت به هر بشکه 66 دلار و 29 سنت رسید و با رشد 0.2 درصدی نسبت به جلسه گذشته معاملاتی رو به رو شد.

از سوی دیگر، قیمت نفت برنت با رشد 8 سنتی به هر بشکه بالاتر از 70 دلار معامله شد.

تعهد کشورهای عضو اوپک و روسیه مبنی بر کاهش میزان تولیدات تا ماه مارچ از یک سو و افزایش میزان تقاضا برای خرید نفت از کشورها از سوی دیگر موجب تقویت بازار نفت شده است. این روند موجب رشد 60 درصدی قیمت نفت از نیمه سال 2017 شد.

تقویت بازار نفت به دلیل کاهش قیمت دلار در بازارهای جهانی به ثبت رسید در حالی که این ارز از ابتدای سال با کاهش 3 درصدی و از یک سال گذشته تا به حال کاهش 13 درصدی داشته است .

بانک مریل لینچ در اظهارات جدیدی گفته است سیاست های مالی نامناسب آمریکا، بهبود اوضاع اقتصادی در اروپا و همچنین شتاب بازارهای نوظهور موجب کاهش قیمت دلار آمریکا و افزایش قیمت نفت شده است.

بانک جی پی مورگان نیز در تازه ترین پیش بینی های خود، بازار نفت را صعودی اعلام کرده است و بیان داشته که میانگین قیمت این کالا در سال 2018 میلادی با افزایش 10 دلاری به بیش از 70 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

در این پیش بینی آمده است که قیمت نفت برنت در چهار ماهه ابتدایی سال جاری میلادی به هر بشکه 78 دلار خواهد رسید.

اما در بازار فلزات، قیمت طلا با کاهش 0.5 درصدی به هر اونس یک هزار و 349 دلار معامله شد.

قیمت مس در بازار فلزات لندن نیز با رشد همراه شد و هر تن از این کالا به هفت هزار و 149 دلار معامله شد.

قیمت سرب نیز به هر تن دو هزار و 615 دلار رسید در حالی که قیمت نیکل به 13 هزار و 915 دلار داد و ستد شد.

قیمت قلع رشد 0.9 درصدی داشت و به هر تن 21 هزار و 835 دلار رسید و قیمت روی نیز با رشد 1.7 درصدی بیشترین رشد قیمت را نسبت به 10 سال و نیم اخیر به ثبت رساند و هر تن از این کالا سه هزار و 545 دلار معامله شد.

در بازار ارز داخلی، قیمت دلار آمریکا به سه هزار و 690 تومان رسید و قیمت پوند انگلیس پنج هزار و 220 تومان شد. قیمت هر درهم امارات 100 تومان معامله شد و هر یورو معادل چهار هزار و 583 تومان داد و ستد شد .

کد خبر: 97905 تاریخ: 96/11/09 منبع: سنا