امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

۴۲ میلیون تن محصولات معدن و صنایع معدنی در نه‌ماهه سال جاری به ارزش بیش از شش میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صادر شد که ضمن جلوگیری از خام‌فروشی، رشد ۱۵ درصدی را نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته داشت (وزیر صنعت، معدن و تجارت)

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، محمد شریعتمداری عصر شنبه در آیین گشایش واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد غدیر نیریز با فناوری ایرانی پرد، افزود: ساخت این مجتمع 10 میلیون تنی برای نخستین بار در سواحل دریای عمان و منطقه مکران اجرایی می شود.

وی درباره افتتاح مجتمع فولاد غدیر نیریز گفت: این چهارمین واحد احیای مستقیم فولادی کشور است و پنجمین واحد را اوایل اسفندماه در سبزه وار به بهره برداری می رسانیم.

به گفته وی، در پایان سال 1395 ایران با ظرفیت 24 میلیون و 500 هزار تنی تولید آهن اسفنجی دارنده رتبه نخست جهان است.

وی عنوان داشت: امروز ایران رتبه چهاردهم تولید فولاد را در جهان دارد و در هشت ماهه سال 2017 با رشد 15.7 درصدی به پیشرفت خوبی رسیده است.

«از مهمترین ویژگی کارهای انجام شده در سال های گذشته در پیش گرفتن روش مشارکتی از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بوده است و به طور نمونه مجتمع فولاد غدیر نیریز با 65 درصد سهم سازمان سرمایه گذاری غدیر و سهم 35 درصدی ایمیدرو به بهره برداری رسیده است».

** رشد 15 درصدی ارزش صادرات محصولات معدن و صنایع معدنی در 9 ماه

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در 9 ماهه امسال صدور فولاد کشور مرز 6 میلیون تن را پشت سر گذاشت و به نظر می رسد هدف صادرات هشت میلیون تنی تا پایان امسال محقق شود.

شریعتمداری بیان کرد: 42 میلیون تن محصولات معدن و صنایع معدنی در 9 ماهه امسال به ارزش بیش از 6 میلیارد و 800 میلیون دلار صادر شد که ضمن جلوگیری از خام فروشی، رشد 15 درصدی را در همسنگی با پارسال داشت.

وی ادامه داد: یکی از اقدام ها در بخش معدن و صنایع معدنی کشور در پنج ماه دولت دوازدهم تشکیل شورای معادن استان هاست که برای هدایت مسائل معدنی در هر استان اختیارات بسیار خوبی دارد.

این عضو کابینه دولت از تشکیل ستاد زنجیره فولاد برای ایجاد توازن در این زنجیره و همچنین تشکیل کارگروه های صادراتی فولاد به عنوان سایر تلاش های انجام شده در این بخش یاد کرد.

«تاکنون در زنجیره فولاد به فعالان بخش زغال سنگ توجه کمی شده بود که با برنامه ریزی هایی انجام شده و تنظیم قیمت فروش زغال سنگ به نظر می رسد بتوانیم عدالت را در این موضوع شاهد باشیم و ایمنی این معادن را ارتقا دهیم».

شریعتمداری همچنین درباره شناسایی و اکتشاف معادن اضافه کرد: شناسایی پهنه های معدنی در این دولت به صورت جدی تر ادامه می یابد و بزودی چندین نقطه امیدبخش اعلام می شود؛ 15 پهنه معدنی نیز بزودی از سوی ایمیدرو در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، بیستم آذرماه امسال نخستین کارخانه تولید آهن اسفنجی با فناوری ایرانی «پرد»* در شرکت فولاد شادگان به طور رسمی گشایش یافت و معاون اول رییس جمهوری در این آیین گفت: فناوری آهن اسفنجی تا مدت‌ها در اختیار آمریکا بود اما امروز مهندسان ایرانی به توان طراحی و مهندسی این طرح و تولید بیشتر عمده تجهیزات آن دست یافته اند.

یکی از مهمترین دستاوردهای کسب شده در صنعت فولاد، بهینه سازی فرایند تولید به روش پرد است با تکیه بر اصول علمی و تجربیات متخصصان ایرانی بومی سازی شده است.

کد خبر: 97919 تاریخ: 96/11/07 منبع: اقتصاد آنلاین