امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

تنوع در ابزارهای معاملاتی، امکان ارسال معاملات شرطی، ارائه جامع اطلاعات تکنیکی و بنیادی با کمک وب‌سایت ره‌آورد ۳۶۵، زیرساخت پلت فرم، باشگاه مشتریان و افتتاح حساب آنلاین از جمله مزایای سامانه تازه راه‌اندازی شده معاملات برخط سینا تریدر است (مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات مالی مبنا)

معاون بنیاد مستضعفان با تشریح فعالیت های این مجموعه و برنامه صندوق سرمایه گذاری خارجی، از ورود ۱۴ شرکت تابعه به بورس طی سال آینده خبر داد و گفت: بنیاد درحال حاضر شرایط ورود به بورس را ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، رحمت الله صادقیان به نمایندگی از حوزه مالی سرمایه گذاری بنیاد در مراسم رونمایی از سامانه برخط کارگزاری بورس بهگزین درخ صوص فعالیت های این مجموعه گفت:در بنیاد مستضعفان 11 هلدینگ در حوزه اقتصادی، یک مورد در حوزه اجتماعی و در بنیاد علوی ساماندهی شده و حوزه فرهنگی هم در زمینه موزه ها و تاریخ معاصر انجام فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه 185 شرکت در حوزه اقتصادی بنیاد مشغول فعالیت هستند که یکی از این رشته ها،فعالیت مالی و سرمایه گذاری است،افزود: هلدینگ مالی سرمایه گذاری سینا در این حوزه طی سالهای گذشته برنامه ریزی شده که در برنامه میان مدت پنجم بنیاد در بازار سرمایه، پول و روش های نوین تامین منابع مالی بتواند ساماندهی مناسبی داشته باشد تا علاوه بر تامین نیازهای مجموعه شرکت های تحت پوشش بتواند خدمات سایر حوزه فعالیت های اقتصادی را در خارج از بنیاد ارائه کند.

این مقام مسئول با تحقیقات بر روی فعالیت های انجام شده، حوزه فین تک ها و فناوری های نوین مالی را جزو استراتژی های تدوین شده اعلام کرد و گفت: هلدینگ موظف شده از این بابت شرکتی ایجاد کند.صندوق سرمایه گذاری مشترک داخلی و خارجی جزو اهداف تعیین شده است که خوشبختانه مجوزهای صندوق تامین سرمایه داخلی اخذ، شرکا انتخاب و به زودی شرکت ایجاد و فعالیت ان از سر گرفته می شود.

صادقیان درخصوص صندوق سرمایه گذاری مشترک خارجی نیز گفت: فعالیت این صندوق از سال گذشته آغاز شده و امیدواریم در کارگزاری بورس بهگزین صندوق سرمایه گذاری مشترک مربوط به لندن ایجاد شود تا با مجموع اتفاقات مثبتی که انجام می شود بتوان در حوزه تامین سرمایه نیز مشغول فعالیت شد.

وی ادامه داد: در این راستا از 185 شرکت موجود در حوزه اقتصادی، 28 شرکت وارد بورس شده اند. اولین صورت مالی تلفیقی تنظیم شده بنیاد در سال 80 دارای 245 شرکت بود که جزو بزرگترین صورتهای مالی تلفیقی بشمار می رود. گزارش 84 درصد از مجموع 185 شرکت و 4 شرکتی که در حوزه اجتماعی مشغول به فعالیت هستند برای سال مالی 95 با اظهارنظر مقبول همراه بود.

معاون هماهنگی بنیاد مستضعفان با بیان اینکه در بنیاد استراتژی جدیدی بر پایه 3 ضلعی تعریف شده،گفت: یک ضلع این استراتژی شفافیت است و لازمه آن وجود نظم و انظباط مالی اقتصادی درگروه فعالیت است و به دنبال این دو، باور و اعتماد اجتماعی نیز ایجاد می شود.

برنامه عرضه سهام شرکت ها در بورس

صادقیان درخصوص ورود شرکت های تابعه به بورس اظهار داشت: بنیاد موظف است سالانه 10 درصد ازشرکت های حائز شرایط به بورس را فراهم کند، از اواخر سال گذشته تا کنون با توجه به مشکلات دوطرفه، 6 شرکت از جمله هتل بین المللی پارسیان کوثر اصفهان،پاکدیس،تلیسه نمونه،شیر و گوشت زاگرس شهرکرد و فولاد کاوه جنوب کیش با قیمت پایه مطلوب به بورس وارد شده اند.

وی با اشاره به اینکه بعضی از شرکت های نامبرده از زمان ورود به بورس دو برابر رشد کرده اند،از برنامه ورود 14 شرکت این زیرمجموعه به بورس خبر داد و گفت: همه کارهای لازم جهت ورود این شرکت ها انجام شده و امیدواریم سال آینده بین 10 تا 20 شرکت را با برنامه ریزی انجام شده وارد بازار کنیم که از جمله این شرکت ها می توان شرکت مالی سرمایه گذاری سینا یا حتی شرکت بهگزین را نیز نام برد.

این مقام مسئول لازمه ورود گروه بنیاد و شرکت ها به بورس را تامین اطلاعات مورد نیاز همه عموم از جمله ذینفعان بازار سرمایه دانست که از حوزه مالی سرمایه گذاری سینا و کارگزاری بهگزین درخواست شده تا در این زمینه فعالیت داشته باشند.طی سالهای گذشته بنیاد و شرکت های تابعه ملزم به ارائه صورتهای مالی و اطلاعات بودجه ای متناسب با سایت موجود در آن بوده و در بورس هم کد اطلاعاتی برای تک تک شرکتها اخذ شده تا بتوانند اطلاعات را در سامانه کدال قرار دهند از این رو، در این سامانه اطلاعات مطلوبی از گذشته با تحلیلی بنیادی و تکنیکال از مجموعه اتفاقات شرکت های تحت پوشش بنیاد و دیگر شرکت ها در اختیار سهامداران قرار می گیرد.

صادقیان با برشمردن اسامی 14 شرکتی که برای ورود انها به بورس برنامه ریزی شده گفت: تلاش برای ایجاد شرایط ورود شرکت های بینالود نیشابور،ویام اصفهان،جنرال مکانیک،ملی ساختمان،آیتو،هتل آزادی،برق صبا،پیوند گستر پارس ،عمران و مسکن اصفهان به بورس فراهم شده است.

به گفته وی بنیاد نیز در حال حاضر شرایط ورود به بورس را ندارد اما استراتژی برای ورودشرکت های فرعی تحت پوشش هلدینگ ها و بعد خود این مجموعه ها وجود دارد.

همچنین مهرداد رجبی در خصوص آمار معاملات الکترونیکی در بازار سرمایه طی 6 سال گذشته گفت: این معاملات از دی سال 89 راه اندازی شد و حجم معاملات با روندی صعودی تا سال جاری به 290 هزار میلیارد تومان در بورس و فرابورس رسید. همچنین با پیش بینی صورت گرفته حجم معاملات با رشد 10 درصدی به 42.3 هزار میلیارد تومان در سال 1400 خواهد رسید.

رجبی با توضیحاتی درباره حوزه فناوری اطلاعات،افزود: طی 6 سال گذشته شرکت های محدودی مشغول به فعالیت بودندکه خدمات یکسانی در اختیار 108 شرکت کارگزاری عرضه می کردند که به لحاظ عملیاتی،امکاناتی عمومی بود و در اختیار همه شرکت های کارگزاری قرار می گرفت.

کد خبر: 97925 تاریخ: 96/11/16 منبع: سنا