امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

تسویه معاملات سهام، حق‌تقدم سهام، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری در سهام، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های زمین و ساختمان و اوراق حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن که تا پیش از این در شرکت فرابورس ایران با معیار سه روز پس از انجام معامله انجام می‌شد، از روز ۱۵ بهمن‌ماه به دو روز پس از انجام معامله کاهش یافت (معاون عملیات و نظارت شرکت فرابورس ایران)

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اعلام کرد: از یکشنبه ۱۵ بهمن ماه زمان تسویه معاملات اوراق بهادار در بورس و فرابورس باید به دو روز پس از انجام معامله T+۲) )کاهش یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از فارس، محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق گفت: از یکشنبه ۱۵ بهمن ماه زمان تسویه معاملات اوراق بهاداری که در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس با معیار سه روز پس از انجام معامله ( T+۳) انجام می‌شد، باید به دو روز پس از انجام معامله ( T+۲) کاهش یابد.

خدابخش با بیان اینکه فرایندکاهش دوره تسویه پس ازمعاملات تنها برای بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس از جمله برای بازار پایه خواهد بود، افزود: معاملات اشخاصی که در این بازارها معامله می‌کنند، از فردا باید طی دو روز با اتاق پایاپای تسویه شود.

وی هدف از این فرایند را کاهش ریسک برای معامله‌گران سهام عنوان کرد و گفت: با کاهش دوره تسویه معاملات سهام علاوه بر کاهش یک روزه دوره تجمیع وجوه امانی، اشخاص مختلف می‌توانند نقدینگی مورد نیاز خود را دو روزه دریافت کنند. از سوی دیگر یکسری ریسک ها در زمان خرید تا فروش وجوه ممکن است، وجود داشته باشد که از این طریق کاهش می‌یابد.

اصلاح احتمالی حجم مبنا و دامنه نوسان

این مقام مسئول با اشاره به شش اصلاحیه اخیر مقررات نحوه انجام معاملات و پذیرش از سوی سازمان بورس و تلاش برای افزایش کیفیت گزارش های تفسیری عملکرد مدیریت، ابراز امیدواری کرد: با توجه به اینکه حجم مبنا و دامنه نوسان قیمت سهام از موضوع مهندسی بازار ناشی می‌شود و از سوی دیگر لزوم اصلاحات بیشتر در این زمینه به لحاظ دستورالعمل‌های جدید توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی انتظار می رود در آینده‌ای نزدیک بازار سهام شاهد حذف حجم مبنا و باز شدن دامنه نوسان قیمتی باشد.

کانال واریز سود سهام عدالت

رییس هیات مدیره شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه از وجود تفاسیر مختلف در مورد انتقال نرم افزار اتاق پایاپای بورس کالا به سمات سخن گفت و در عین حال با تاکید بر لزوم تجمیع کلیه فرایندهای تسویه و اتاق های پایاپای در سپرده گذاری مطابق با قانون برنامه پنجم توسعه در مورد واریز سود سهام عدالت به حساب های بانکی از سوی سازمان خصوصی سازی گفت: باید بین سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس در فرایند توزیع سهام یا پرداخت سود تفکیک قایل شد. سازمان خصوصی متولی ساماندهی سهام عدالت بوده و اگر قرار باشد بازار سرمایه در فرایند آزادسازی سهام عدالت کمک کند قدر مسلم شرکت سپرده‌گذاری باید متولی توزیع سود باشد.

خدابخش با بیان اینکه و بهتر بود با همکاری سمات و فرایند توزیع سود با توجه به وجود بانک داده در بازار سرمایه آغاز می شد، افزود: در حال حاضر همکاری خوبی با سازمان خصوصی سازی شروع شده و به دنبال تفکیک ساماندهی، آزاد سازی و درهمچنین آماده سازی زیر ساخت‌ها و مباحث مربوط به سهام عدالت در بازار سرمایه هستیم.

تعیین تکلیف سهامداران کنتورسازی

خدابخش در مورد تعیین تکلیف سهامداران خرد شرکت کنتور سازی نیز اعلام کرد: درنوبت اول حدود ۱۵۰۰ نفر از سهامداران این شرکت که رضایت خود را با قیمت عنوان شده از سوی خریدار اعلام کرده بودند، اقدام به خروج از سهم کردند.

به گفته وی سازمان بورس بحثی بر سر فروختن یا نگهداری سهام کنتورسازی به سهامداران نداشته و تنها با توجه به پیشنهاد ارایه شده از سوی خریدار زمینه ای برای واگذاری سهام از سوی سهامداران خرد این شرکت فراهم شده است به این ترتیب اگر سه هزار سهم برای سهامداری باقی مانده باشد، با امکان واگذاری دو هزار سهم قبلی درنوبت اول می‌تواند در صورت تمایل در نوبت دوم بطور کامل از این سهم خارج شود.

پیگیری های قضایی

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس از تداوم پیگیری های قضایی سازمان بورس در راستای احقاق حقوق سهامداران سخن گفت و افزود: بحث واگذاری سهام کنتور سازی برای سهامداران موضوعی اختیاری است و می توانند مالکیت خود را انتقال دهند. اگرسهامداری نخواهد سهم خود را بفروشد، می‌تواند تا به نتیجه رسیدن بحث‌های قضایی صبوری کند.

وی ادامه داد: به هر حال سهامدار تصمیم گیرنده نهایی است، چرا که ممکن است پس از بازگشایی نماد معاملاتی «آکنتور» با قیمتی بالاتراز قیمت خرید کنونی از سوی سهامدار عمده یا پایین تر از آن مواجه شود.

خدابخش در نهایت گفت: موضوع بازگشایی نماد معاملاتی در حالی از سوی سازمان بورس دنبال می شود که پیگیری محکومیت اشخاصی که در این پرونده مقصر بوده‌اند و جبران خسارت ها باید از سوی دستگاه قضایی تعیین تکلیف شود.

کد خبر: 97927 تاریخ: 96/11/15 منبع: سنا