امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

کاهش ارزش دلار، می‌تواند تأثیر مثبتی بر بازار سرمایه بگذارد زیرا هم ارزش بین‌المللی کامودیتی‌ها بالا رفته است و هم برابری دلار و ریال تابع عوامل دیگر است و رشد این دو عامل با هم، موجب منتفع‌شدن بخش زیادی از این بازار می‌شود (مدیرعامل شرکت سرمایه‎گذاری دانایان پارس)

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس، تغییرات قیمت داخلی دلار را بر شرکت های کامودیتی محور بسیار موثر دانست و گفت: به نظر می رسد شرکت های کامودیتی محور، بتوانند روند رشدی خود را حفظ کنند و حتی برای سال بعد هم بتوانند سودهای خیلی خوبی بسازند.

شهاب الدین شمس در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) افزود: وقتی با تغییرات شاخص دلار مواجهیم، این مساله به طور غیرمستقیم بر کامودیتی ها تاثیر می گذارد و هرگونه تضعیف شاخص دلار باعث می شود که قیمت بین المللی کامودیتی ها رشد کند و این تاثیر مثبتی بر بازار ما خواهد گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چه عوامل بین المللی، اهرم رشد شاخص بوده اند و کدام صنایع را بیشتر متاثر کرده اند، گفت: در مورد کامودیتی ها انتظار می رفت که دو هفته پیش اصلاح داشته باشند، اما میزان اصلاح و آن روندی که در حال اتفاق است، بسیار کمتر از آن چیزی است که انتظار می رفت.

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: پیش بینی می شود که کامودیتی ها دوباره روند تثبیت و روند افزایشی را در پیش بگیرند؛ ضمن اینکه در هر صورت، تغییرات قیمت داخلی دلار هم بسیار بر شرکت های کامودیتی محور موثر است و این می تواند جبران کننده چند برابر این میزان اصلاح یا حتی آن تارگت های اصلاحی باشد که قبلا فکر می کردیم .

شمس ادامه داد: به همین علت همچنان به نظر می رسد که شرکت های کامودیتی محور بتوانند روند رشدی خود را حفظ کنند و حتی برای سال بعد هم سودهای خیلی خوبی بسازند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس با بیان اینکه حجم یا ارزش زیادی از بازار مربوط به این گونه شرکت هاست، افزود: از طرفی در گروه خودرو، شاهد تحرکات مثبت هستیم که هرکدام هم دلایل خاص خود را دارند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تعدیل قیمت های داخلی درمورد خودروها بالاخره اتفاق خواهد افتاد.

به گفته شمس، مجموعه های قطعه ساز نیز احتمالا با تغییرات قیمت فروش بخواهند گران تر شدن مواد اولیه و ورودی های شرکت را تا حدی جبران کنند و به نظر می رسد این هم می تواند محرک خوبی باشد .

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه هنوز مسایل مربوط به مالیات و تجدید ارزیابی مجموعه های خودروساز و قطعه ساز نهایی نشده است، افزود: در واقع نمی شود روی نحوه اعمال این فاکتور و تاثیرش بر شرکت ها نظر دقیقی داد و شاید روی طیف گسترده ای از شرکت ها موثر نباشد؛ ولی به هر حال این مجموعه، باعث تقویت وضعیت بنیادی شرکت های بازار می شود.

شمس در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی این روند برای کامودیتی ها ادامه خواهد یافت، اظهار داشت: کامودیتی ها در حال تثبیت و آمادگی برای حرکت های خفیف رو به بالا هستند. نفت و خودرویی ها نیز چنین حالتی دارند و البته هرکدام دلایل خاص خود را دارند که ثبات یا عدم ثبات این دلایل، باز شکل ویژه خود را دارند .

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس در ادامه این گفتگو به دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه اشاره و تصریح کرد: نکات دیگری نیز وجود دارد؛ از جمله اینکه در حال حاضر حجمی از نقدینگی در بازار ارز است و این بازار به عنوان یک بازار رقیب که سرمایه سرمایه گذار خرد و حتی سرمایه گذار حقوقی را به سمت خود می کشد، مقداری از نقدینگی را جذب کرده است.

به گفته شمس، دلار روندی افزایشی را در پیش گرفته است و بازگشت دوباره پول به بازار سرمایه، روند رشد شاخص یا روند قیمت سهام بنیادی را تندتر خواهد کرد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه افزایش نرخ دلار در بازارها به ترتیب خاصی عمل می کند، گفت: این افزایش، ابتدا در بازارهای سکه و دلار جذب نقدینگی می کند، سپس به بازارهای کالا و بورس می آید و نهایتا به بازار مسکن میرسد که آن هم به طور غیرمستقیم بخش کوچکی از بازار را دوباره متاثر می کند .

شمس در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل افت شاخص در بورس های آمریکا هم گفت: البته در این مرحله صحبت در این خصوص بیشتر شکل گمانه زنی دارد؛ ضمن اینکه جو روانی هم بر آن اثر گذاشته است.

وی با بیان اینکه تحلیل های دقیق تر در این باره نیاز به گذشت زمان دارد، افزود: اقتصاد ایالات متحده از وضعیت متعادل و متوازنی برخوردار نیست و به نظر می رسد حداقل در مقطع کنونی دچار نوعی بی ثباتی شده و حتی روی متغیرهای اساسی آن هم تاثیراتی مشاهده می شود که تحلیل دقیق آن دشوار است.

این مدرس دانشگاه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اقتصاد امریکا تاثیر محسوسی بر بازار ما خواهد داشت یا خیر، گفت: وقتی با تغییرات شاخص دلار مواجهیم، این عامل به طور غیرمستقیم بر کامودیتی ها تاثیر می گذارد؛ از طرفی هرگونه تضعیف شاخص دلار باعث می شود که قیمت بین المللی کامودیتی ها رشد کند و این بر بازار ما تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

شمس افزود: از طرفی تضعیف شاخص دلار، باعث تضعیف برابری دلار- ریال نمی شود و عوامل دیگری باعث می شوند که برابری دلار- ریال به سمت گران تر شدن دلار حرکت کند .

به گفته این مدرس دانشگاه، در نهایت این مساله موجب می شود که کاهش ارزش دلار، تاثیر مثبتی بر بازار ما بگذارد؛ زیرا هم ارزش بین المللی کامودیتی ها بالا می رود و هم برابری دلار- ریال تابع عوامل دیگر است و رشد این دو عامل با هم، موجب می شود بخش زیادی از بازار منتفع شود.

کد خبر: 97987 تاریخ: 96/11/24 منبع: سنا