امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

دومین مسابقه قرآنی شرکت فرابورس ایران با هدف بهره‌گیری از آیات و روایات مرتبط با مسائل و چالش‌های موجود در بازار سرمایه و با موضوع کژ‌اندیشیو کژ‌گزینی برگزار شد (سنا)

نتایج دومین مسابقه قرآنی فرابورس ایران که با هدف بهره‌گیری از آیات و روایات مرتبط با مسائل و چالش‌های موجود در بازار سرمایه و با موضوع «کژ‌منشی» و «کژ‌گزینی» برگزار شد، طی نشستی که به تشریح وضعیت و ملاک‌های اصلی داوری، دلایل انتخاب موضوع مسابقه و لزوم توجه به متون اسلامی و قواعد فقهی در بازار سرمایه اختصاص داشت، اعلام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) به نقل از فرابورس ایران، در این نشست که امروز ششم اسفندماه 96 با حضور شرکت‌کنندگان این مسابقه در فرابورس ایران برگزار شد، سید امیرحسین اعتصامی، سیده هاجر میرخوشحال و سمیرا تقوی به عنوان نفرات نخست تا سوم دومین مسابقه قرآنی فرابورس معرفی شدند و به آنان جوایز اعلام شده در فراخوان مسابقه اهدا شد. همچنین از سایر شرکت‌کنندگان با اهدای تربت عتبات عالیات و لوح سپاس، تجلیل شد.

اهمیت توجه ویژه به اخلاق در حوزه مالی

مدیرعامل فرابورس ایران در این نشست با بیان اینکه امیدواریم برگزاری این مسابقه قرآنی به مثابه روشن کردن چراغی برای ادامه مسیر توجه به مسائل قرآنی در بازار سرمایه باشد، گفت: امروزه در بازارهای سرمایه کشورهای پیشرفته، سرفصل‌هایی تحت عنوان اقتصاد اخلاق و اخلاق مالی مطرح می‌شود که چنین رویکردهایی به مباحث اخلاقی نشان‌دهنده اهمیت بسیار زیاد این موضوع در دنیاست.

امیر هامونی ضمن اشاره به حدیث پیامبر اکرم (ص) که فرمودند «من مبعوث شدم تا مکارم اخلاقی را تکمیل کنم»، بر اهمیت توجه به اخلاق در تحقیقات مالی و تقویت نقش آن در بازارهای مالی کشور تاکید کرد.

هامونی همچنین در خصوص دلیل انتخاب موضوع «کژ‌منشی» و «کژ‌گزینی» برای دومین دوره مسابقه قرآنی فرابورس، گفت: یکی از دلایل انتخاب این موضوع، مشکلاتی است که در پذیرش شرکت‌ها با آن مواجه می‌شویم؛ چرا که برای پیشگیری از مسئله انتخاب نامساعد باید از نظر دسترسی اطلاعات میان دو طرف قرارداد شرایط برابر وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه مخاطرات اخلاقی و انتخاب نامساعد ممکن است در بخش‌های مختلفی از بازار سرمایه رخ دهد، گفت: از سوی دیگر در حوزه نظارت بر ناشران نیز بعضا ممکن است برخی از مدیران شرکت‌ها دچار مخاطرات اخلاقی شده و به تعهداتی که داده‌اند عمل نکنند که در پی آن بسیاری از سهامداران آن شرکت سرمایه خود را از دست می‌دهند.

اسلامی بودن ابزارهای جدید بازار سرمایه؛ وجه تمایز ما از بورس‌های دیگر جهان

هامونی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه ابزارهای جدید بازار سرمایه از نظر فقهی و مطابقت با اصول اسلامی توسط نهادهایی همچون کمیته فقهی سازمان بورس و انجمن مالی اسلامی به طور دقیق بررسی شده است ، افزود: این نکته که ابزارهای بازار سرمایه کشور کاملا طبق مقررات و اصول اسلامی است ما را از بورس‌های دیگر دنیا متمایز می‌کند.

یادآور می شود که 36 نفر در دومین مسابقه قرآنی فرابورس ایران شرکت کردند و ملاک‌ها و مولفه‌های اصلی در انتخاب متون نفرات برتر، صحت آیات و منابع آن، سطح اقتباس از منابع دیگر و مصداق‌یابی و در نهایت تطبیق آیات با موضوع مطرح‌شده در فراخوان مسابقه بود.

همچنین هیچ‌ یک از اعضای تیم داوری به اسامی شرکت‌کنندگان دسترسی نداشته و متون بر اساس کد از هم متمایز شد.

کد خبر: 98093 تاریخ: 96/12/06 منبع: سنا