امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

بیمه مرکزی برای توسعه، کنترل و نظارت بیمه‌های عمر، برنامه‌های گسترده‌ای پیش‌بینی کرده و قطعاً منابع حاصل از آن مستقیم، غیرمستقیم و هم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، قابلیت هدایت به سمت بازار سرمایه را خواهد داشت (رییس کل بیمه مرکزی)

عبدالناصر همتی صبح امروز در سلسله نشست های تخصصی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران گفت:پیش از هر تحلیل اقتصادی در حوزه بیمه سه موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد. شرایط اقتصاد کلان کشور و جایگاه آن در عرصه بین المللی، ارتباط صنعت بیمه، بانک و بازار سرمایه و همچنین ضریب نفوذ بیمه سه کلید تحلیل اقتصادی صنعت بیمه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، عبدالناصر همتی، رییس کل بیمه مرکزی صبح امروز دوشنبه ۷ بهمن ماه در نشستی با موضوع نقش بیمه در توسعه بازار سرمایه که به همت کانون نهاد های سرمایه گذاری ایران برگزار شد، ضمن بیان مطلب بالا گفت: امروز این جمع بندی حاصل شده که صنعت بیمه باید به سمت توسعه و افزایش ضریب نفوذ بیمه عمر حرکت کند و منابع حاصل از آن در بخش تولیدی کشور سرمایه کذاری شود.

وی با بیان اینکه معمولا درآمدهای صنعت بیمه کوتاه مدت است، گفت: منابع حاصل از بیمه های عمر به دلیل ماهیت آن بلند مدت و پایدار است و لذا باید به آن توجه ویژه داشت.

رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: سرمایه گذاری منابع گسترده بیمه عمر در بنگاه های بزرگ تولیدی حاضر در بازار سرمایه به سودآوری آنها منجر می شود و در نتیجه رشد و توسعه بازار سرمایه را به همراه دارد.

همتی افزود: متاسفانه رهایی از حاکمیت تامین مالی به وسیله بانک ها محقق نمی شود و این روند به بازار سرمایه و بیمه آسیب می زند و مانع رشد بخش حقیقی اقتصاد ملی است.

وی روند افزایش نقدینگی در کشور را عامل مشکلات اقتصادی دانست و گفت: اگر حجم نقدینگی کنترل نشود قطعا بخش حقیقی اقتصاد با مشکل روبرو می شود.

همتی با اشاره به اینکه بازار سرمایه و صنعت بیمه می توانند به عنوان ابزارهایی برای کنترل حجم نقدینگی مطرح باشند، تصریح کرد:در این صورت می توانند به بخش تولید کشور کمک شایانی کنند.

رییس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: بیمه مرکزی برای توسعه، کنترل و نظارت بیمه های عمر برنامه های گسترده ای پیش بینی کرده و قطعا منابع حاصل از آن مستقیم، غیر مستقیم و هم از طریق صندوق های سرمایه گذاری،قابلیت هدایت به سمت بازار سرمایه را خواهد داشت.

در ادامه این نشست رییس کل بیمه مرکزی در پاسخ به مسایل مطرح شده گفت: برای ارتقای شفافیت شرکت های بیمه ای فعال در بازار سرمایه، آیین نامه حاکمیت شرکتی صنعت بیمه تدوین شده و در انتظار تایید از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار است و قطعا ارتقای شفافیت در دستور کار بیمه مرکزی قرار دارد.

وی ادامه داد: کمیته مشترکی با سازمان بورس، سازمان حسابرسی و بیمه مرکزی برای نحوه انتشار گزارش های صنعت بیمه بر اساس IFRS تشکیل شده است.

همتی در خصوص بازدهی صنعت بیمه در بازار سرمایه گفت: این درست است که بازدهی صنعت بیمه در سال جاری کاهش داشت اما در سال های پیش از آن سودآوری داشته است. اما روند فعلی صنعت بیمه کوتاه مدت است و در آینده به تدریج صعودی خواهد داشت.

نقدشوندگی فاکتور مهم در بازار سرمایه

در ادامه این نشست روح الله حسینی مقدم، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران، با بیان اینکه تقریبا همه شرکت های بیمه در بازار سرمایه حضور دارند و سهام بخش قابل توجه این صنعت با ارزش ۵۰۰۰ میلیارد تومان در بورس داد و ستد می شود، گفت: سهام شرکت های بیمه ای نقدشونده نیستند و آزادی ورود و خروج سرمایه برای آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: نقدشوندگی سهام صنعت بیمه فاکتور مهمی در بازار سرمایه است و باید به آن توجه ویژه داشت. اکنون ابزار هایی برای افزایش نقدشوندگی صنعت بیمه در بازار سرمایه مهیا است.

حسینی مقدم افزود: در شرکت های بیمه هرچند شفافیت وجود دارد اما رو به رشد نبوده و ارتقا شفافیت در صنایع بیمه ای محقق نشده است.
وی با اشاره به اینکه صورت های مالی بیمه متغیر است، گفت: اصلاح روش گزارش های مالی در صنعت بیمه ضروری است و حقوق همه ذی نفعان باید رعایت شود. سهامداران در سال های اخیر سود مورد نیاز را کسب نکرده اند و باید در این مسیر تحول ایجاد شود.

همکاری بورس و بیمه؛ فرصت طلایی

سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهاد های سرمایه گذاری ایران نیز در این نشست گفت: کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران سال مالی منتهی به 30 آذر را به پایان رسانده و امیدواریم به‌زودی (در هفته آینده) مجمع عمومی خود را برگزار کنیم.
وی ادامه داد: کانون با افزایش درآمد 50 درصدی و ارتقای جایگاه خود در بازارهای مالی و ارتباط موثر با سیاست‌گذاران، سال به‌نسبت موفقی را پشت سر گذاشت. صورت‌های مالی کانون منتشر شده است و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک همه ارکان بازارهای مالی صورت‌های مالی خود را منتشر کنند.

اسلامی بیدگلی با بیان اینکه کانون در سال گذشته علاوه بر توسعه فعالیت‌های خود به حوزه مسئولیت‌های اجتماعی هم توجه داشته است، گفت: به‌دلیل همین رویکرد و به واسطه تلاش و تدبیر در طراحی استقرار و اجرای معیارهای مسئولیت اجتماعی در دومین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد اخلاق حرفه‌ای کانون موفق شد جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت را دریافت کند. این موفقیت را به همه اعضای کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران تبریک می‌گویم و امیدواریم در توسعه مسئولیت‌پذیری اجتماعی در بازارهای مالی کشور موفق باشیم.

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران ادامه داد: ما همچنین به‌زودی از فعالیت‌های جدیدی در حوزه ارتقای دانش و آموزش و همچنین ارتباطات بین‌المللی رونمایی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه فعالان بازار سرمایه کشور به‌شدت متاثر از سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی کشور هستند، گفت: اجازه گواهی سپرده یک ساله از این نوع سیاست‌ها است که متاسفانه بدون مشورت و نظرخواهی فعالان و متخصصان بازار سرمایه اخذ شده است. در این مورد نشست‌ها و جلساتی برگزار کرده و می‌کنیم.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران به نقش بیمه در توسعه بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بیمه به ‌عنوان یکی از مهمترین بخش‌های بازارهای مالی هنوز به توسعه‌یافتگی مطلوب در اقتصاد ایران نرسیده و حتی بازار سرمایه هم از منافع بسیار ابزارهای مالی مربوط به بیمه بهره‌مند نشده است.

وی ادامه داد: این البته فرصتی بسیار طلایی برای سال‌های پیش رو است و بازار سرمایه و صنعت بیمه می‌توانند با همکاری هم یکی از مهمترین مسیرها برای پیشرفت را بپیمایند.

کد خبر: 98097 تاریخ: 96/12/07 منبع: سنا