امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

انتقال غیرقانونی سفارت امریکا به بیت‌المقدس موجب شد بازارهای آسیایی در معاملات خود با افت شدیدی همراه شوند و از ترس بروز درگیری‌های جدید در خاورمیانه روند منفی را در پیش بگیرند (سنا)

بازارهای آسیایی در آغاز ساعات معاملاتی با افت دسته جمعی همراه شدند در حالی که  تنش ها در خاورمیانه با بازگشایی سفارت جدید آمریکا در بیت المقدس بالا گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)،تصمیم آمریکا برای انتقال غیرقانونی سفارت خود به خاک بیت المقدس، نگرانی های زیادی را در جامعه جهانی به خصوص در منطقه خاورمیانه ایجاد کرد و موجب بروز درگیری های شدیدی در نوار غزه شد.

رژیم صهیونیستی از روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت مجموعه مراسمی را برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌ المقدس برگزار کرد، اما بسیاری از نمایندگان و سفرای کشورهای مختلف به دلیل اختلاف نظری که در این موضوع با واشنگتن داشتند، در این جشن‌ ها شرکت نکردند.

دونالد ترامپ در دسامبر گذشته بیت‌ المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت که علاوه بر خشم مردم فلسطین، واکنش‌های گسترده جهانی را نیز به همراه داشت.

چند روز پس از سخنرانی ترامپ در رابطه با انتقال سفارت به بیت‌المقدس، سازمان ملل متحد با اکثریت آرا، قطعنامه‌ ای‌ در محکومیت این تصمیم آمریکا تصویب کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش‌نویس این قطعنامه‌ را به رای گذاشت که در آن نمایندگان ۱۲۸ کشور به قطعنامه مجمع علیه تصمیم آمریکا رای موافق، ۹ کشور رای مخالف و ۳۵ کشور رای ممتنع دادند. ۲۱ کشور نیز در این رای ‌گیری شرکت نکردند.

فلسطینی‌ها نیز در مقابل این اقدام ایالات متحده دست به یک تظاهرات اعتراضی زدند که تاکنون ده ها کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشته است.

این روند موجب شد بازارهای آسیایی در آغاز ساعات معاملات با افت شدیدی همراه شوند و از ترس بروز درگیری های جدید در خاورمیانه روند منفی را در پیش بگیرند.

افت شاخص ها در هنگ کنگ و استرالیا با افزایش شاخص ها در بازار ژاپن همراه شد . در بازار چین هم نوسان در شاخص ها در پی آمار اقتصادی منتشر شده در این کشور به ثبت رسید.

از سوی دیگر، شاخص اس اند پی در آمریکا در پی کاهش تنش ها میان چین و آمریکا با افزایش همراه شدند و شرکت های تکنولوژی در این بازار با افزایش قیمت سهام رو به رو شدند.

اما در بازار نفت، قیمت این کالا به بیش از 71 دلار در هر بشکه رسید در حالی که تنش ها در خاورمیانه دوباره بالا گرفته است و نگرانی ها از سرایت این ناآرامی ها به دیگر مناطق، موجب افت قیمت طلای سیاه شده است.

در ادامه، لیر ترکیه با افت شدیدی همراه شد در حالی که رجب طیب اردوغان در اظهارات تازه ای اعلام داشته که اگر در انتخابات ماه آینده پیروز شود توجه بیشتری به سیاست های پولی و مالی خواهد داشت و برای رونق اقصادی درکشور خود، برنامه ای خاصی را اجرایی می کند.

در این بین، در بازارهای آسیای شاخص آسیا پاسفیک با افت 0.5 درصدی همراه شد و شاخص تاپیکس با رشد 0.1 درصدی رو به رو شد.

بورس هنگ کنگ با افت 1.1 درصد شاخص اصلی رو به رو شد و شاخص کاسپی کره جنوبی نیز 0.6 درصد منفی شد .

اس اند پی دراسترالیا 0.3 درصد منفی شد و شاخص نیکی ژاپن نیز با افت 0.2 درصدی رو به رو شد.

کد خبر: 98467 تاریخ: 97/02/25 منبع: سنا