سامانه اطلاعرسانی پیامکی به ناشران (Alarm Center)در مدت کوتاه پس از راه اندازی، روند اطلاعرسانی ناشران را به نحو چشمگیری بهبود داده است.
معاون نظارت بر بورسها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این مطلب به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: بررسیها از زمان اجرایی شدن سامانه اطلاعرسانی پیامکی به ناشران نشان می دهد، متوسط میزان تاخیر در افشای اطلاعات “گزارش عملکرد ماهیانه” از 3.6 روز در دیماه ماه 1396 به 0.9 روز در فروردین ماه 1397 کاهش یافته که نشان دهنده بهبود 75 درصدی در عملکرد اطلاعرسانی ناشران در این خصوص بوده است.
حسن امیری افزود: از زمان آغاز به کار این سامانه در دیماه گذشته تاکنون حدود 4500 پیامک به مدیران ناشران ارسال شده که 89 درصد از نوع هشدار در خصوص اعلام مواعد اطلاعرسانی ناشران و 11 درصد از نوع پیامکهای اخطار در خصوص تخلفات اطلاعرسانی ناشران بوده است. همچنین 64 درصد از پیامکهای ارسال شده مربوط به ناشران بورسی و 36 درصد مربوط به ناشران فرابورسی بوده است.
وی اظهار داشت: این سامانه به گونهای طراحی شده که چند روز پیش از پایان مهلت الزامات اطلاعرسانی ناشران مطابق با “دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان” از طریق ارسال پیامک به مدیران ناشر هشدار لازم را در این خصوص به مدیران مربوط ارسال میکند. همچنین سامانه مذکور در صورت تخلف از الزامات اطلاعرسانی، موارد را در قالب یک پیامک اخطار به مدیران مربوط اعلام می کند.
امیری افزود: باتوجه به اهمیت مباحث شفافسازی و توجه به مبحث تقارن اطلاعاتی در طی سالهای گذشته مقررات متعددی تدوین و عملیاتی و به موضوع مسئولیت مدیران در حوزه اطلاعرسانی و افشای اطلاعات مهم توجه شده است.
وی با بیان اینکه طی سالیان اخیر برخوردهای انضباطی با متخلفان از مقررات در قالب رسیدگی به تخلفات صورت پذیرفته است، گفت: آسیبشناسی موضوع برخورد با تخلفات نشان میدهد که بخش عمدهای از تاخیرها و عدم اطلاعرسانی ناشران مربوط به عدم آگاهی مدیران از مقررات بوده و در کنار معدود مدیرانی که تجری به تخلف داشته یا با اهداف خاص از مقررات تبعیت نمیکنند اکثر قریب به اتفاق مدیران شرکتها نتوانستهاند ساز و کار مناسبی را در شرکتهای خود برای نظام اطلاعرسانی شفاف فراهم کنند و همین امر باعث تخلف و جرایم نقدی اعضای هیئت مدیره شرکتها شده است.
امیری تاکید کرد: باتوجه به نکات فوقالذکر سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای اهداف پیشگیرانه و جلوگیری از بروز تخلف آموزش و اطلاعرسانی هشداری را در برنامه کاری خود قرار داد. در رابطه با آموزش مدیران، بورسها موظف به طراحی برنامههای آموزشی خاص مدیران برای آشنایی بیشتری اعضای هیئت مدیره شرکتها شدهاند و سازمان بورس و اوراق بهادار نیز اقدام به راهاندازی سامانه اطلاعرسانی پیامکی به ناشران کرده است.
معاون نظارت بر بورسها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: سامانه اطلاعرسانی پیامکی به ناشران با هدف بهبود روند اطلاعرسانی ناشران و آگاهی هیئت مدیره ناشران از وظایف اطلاعرسانی ناشر و تخلفات اطلاعرسانی مدیران اجرایی از اواخر سال گذشته راه اندازی شده است.
وی اظهار داشت: راه اندازی سامانه مذکور نافی مسئولیت مدیران در اجرای به موقع الزامات اطلاع رسانی ناشران نبوده و عدم دریافت پیامکهای ارسالی به هر دلیل، مبنایی برای عدم ایفای مسئولیت اطلاع رسانی مدیران ناشران، مطابق مفاد ماده 2 “دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان” نخواهد بود.
معاون نظارت بر بورسها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان اظهار امیدواری کرد که راه اندازی سامانه اطلاعرسانی پیامکی به ناشران ضمن بهبود روند اطلاعرسانی ناشران منجر به کاهش تخلفات ناشران در حوزه رعایت الزامات اطلاعرسانی شده و نهایتاً به ارائه اطلاعات شفاف و به موقع به استفادهکنندگان اطلاعات در حوزه بازار سرمایه کمک کند.
کد خبر: 98530 تاریخ: 97/03/07 منبع: سنا