امروز : یکشنبه ۲ دی ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

درصورتی که اطلاعات موردنظر برای تصمیم‌گیری به‌صورت نامتقارن توزیع شود، حتی می‌تواند نتایج متفاوتی را نسبت به یک موضوع واحد ایجاد کند؛ بنابراین قبل از اینکه خود اطلاعات برای فردی که قرار است آن را بگیرد مهم باشد، کیفیت توزیع اطلاعات است که باید به‌صورت دقیق مورد ارزیابی قرار بگیرد (معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران)

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران، یکی از عوامل موثر و کلیدی در بازارهای مالی را اطلاعات مرتبط و درست نسبت به موضوع دانست و گفت: اطلاعات در بازار سرمایه مبنای تصمیم سرمایه گذاران است.

روح الله حسینی مقدم در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: در صورتی که اطلاعات مورد نظر برای تصمیم گیری به صورت نامتقارن توزیع شود، حتی می تواند نتایج متفاوتی را نسبت به یک موضوع واحد ایجاد کند؛ بنابراین قبل از اینکه خود اطلاعات برای فردی که قرار است آن را بگیرد مهم باشد، کیفیت توزیع اطلاعات است که باید به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه آنچه در بازار سرمایه مبنای تصمیم سرمایه گذاران است، اطلاعات است، اظهار داشت: مساله دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که بسیاری از افرادی که در بازارهای سرمایه کشورهای توسعه نیافته اقدام به سرمایه گذاری می کنند، مردم عادی هستند و این افراد شناخت کامل و کافی نسبت به اطلاعات مهم یا اطلاعیه هایی که از جانب شرکت ها منتشر می شود، ندارند.

حسینی مقدم افزود: به عبارت دیگر خیلی از مردم و مخاطبان نسبت به اطلاعاتی که منتشر می شود و می تواند اطلاعات به موقع و دقیقی هم باشد، دانش کافی ندارند .

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران توضیح داد: در چنین شرایطی علاوه بر اینکه بازار سرمایه و مقام تصمیم ساز و ناظر باید کمک کند که اطلاعات در کوتاه ترین زمان و با بالاترین کیفیت در این بازار منتشر شود، لازم است زمینه ای فراهم شود که امکان تفسیر بهتر و بیان ساده تر و کامل تر نیز برای همه سرمایه گذارانی که مخاطب بازار سرمایه هستند، وجود داشته باشد .

وی در ادامه با اشاره به اینکه این موضوع در بازار سرمایه ما مصداق عینی دارد، خاطرنشان کرد: از این منظر با توجه به اینکه تعداد سرمایه گذارانی که به طور مستقیم در بورس سرمایه گذاری می کنند، نسبتا زیاد است و در مجموع تعداد قابل توجهی از مردم ما سهامدار هستند یا با بازار اوراق بهادار ارتباط دارند، مساله اهمیتی مضاعف می یابد .

حسینی مقدم ادامه داد: نمی توان انتظار داشت این وظیفه را خود مقام ناظر یا مقام اجرا که بورس اوراق بهادار باشد، برای سرمایه گذاران انجام دهد، بلکه وظیفه اصلی و ذاتی این دو نهاد صرفا این است که اطلاعات در قالب استانداردهای تعیین شده به صورت با کیفیت و به موقع به بازار برسد. یا اینکه فرض بر این باشد که صاحبان اطلاعات یا کسانی که آن را تولید می کنند این اطلاعات را بدون عدم تقارن اطلاعاتی در دسترس قرار دهند. چون اگر عدم تقارن وجود داشته باشد، قطعا نمی توان انتظار داشت که ارزش واقعی سهم در بازار با ارزش ذاتی آن هماهنگ باشد؛ لذا باید کمک کرد و راه حل ها و روش های دیگری را در پیش گرفت که این فاصله کمتر شود.

حسینی مقدم خاطرنشان کرد: کاری که بعضا در دنیا علاوه بر گزارشگری و انتشار اطلاعاتی انجام می دهند، این است که نشستی را با حضور تحلیلگران و رسانه ها به صورت منظم توسط شرکت بورس برگزار می کنند. این کمکی استت برای اینکه تفسیر ساده تر و روشن تری از صورت ها و اطلاعات مالی که از جانب شرکت های مختلف به بازار منعکس می شود، ایجاد کنند .

این مقام مسوول توضیح داد: در چنین نشست هایی معمولا شرکت ها از تحلیلگران شناسنامه دار، صندوق های سرمایه گذاری و مدیران سبد دعوت می کنند و در کنار آنها از صاحبان رسانه و فعالان حوزه خبر دعوت می کنند که راجع به آخرین اطلاعات مالی صحبت کنند.

وی افزود: بورس ها معمولا بایدها و نبایدهایی را هم برای برگزاری چنین نشست هایی در نظر می گیرند که مثلا مدیران شرکت به چه مواردی باید اشاره کنند و به چه مواردی خیر؛ که اینها در قالب مجموعه توصیه هایی ارائه می شود . در این نشست ها همچنین بسیاری از مسایلی که فقط در صورت مالی به صورت چند عدد و چند نسبت مطرح است، روشن تر می شود و این کمک می کند که فضای آن بازار شفاف تر و عدم تقارن اطلاعاتی در آن کمتر شود.

حسینی مقدم تصریح کرد: خوشبختانه ما در کشور خودمان با همتی که برخی شرکت های بورسی داشتند، چنین جلساتی را برگزار کرده ایم؛ در آنجا شاهد بودیم در برخی شرکت ها که صورت های مالی آنها به موقع و بدون کم و کاست منتشر می شد، حتی بسیاری از تحلیلگران نمی دانستند فرآیند تولید یک محصول خاص چگونه است و چه عواملی بر قیمت تمام شده آن اثرگذار است.

معاون ناشران و اعضای بورس تهران ادامه داد: در جلسه با تحلیلگران در رسانه، هم تحلیلگران با موضوع آشنا شدند و هم رسانه ها به خوبی آن را پوشش دادند تا تمام کسانی هم که امکان حضور در این جلسات را نداشتند، بتوانند از نتایج آن بهره مند شوند.

حسینی مقدم در ادامه با اشاره به مصوبه اصلاح دستور العمل توقف و بازگشایی در سال گذشته گفت: موضوع دیگری که می شود در خصوص جایگاه رسانه به آن اشاره کرد، اتفاقی است که پس از اصلاح دستور العمل توقف و بازگشایی در دی ماه 1396 صورت گرفت و در آنجا اشاره شد که اگر سهام شرکتی در 15 روز متوالی 50 درصد نوسان داشته باشد، این شرکت موظف به برگزاری کنفرانس خبری یا کنفرانس اطلاع رسانی است که باید از طریق سامانه “تدان” اطلاعات و سوالات سرمایه گذاران و فعالان بازار در اختیار شرکت قرار بگیرد؛ شرکت هم موظف است در یک بازه زمانی به همه سوالات پاسخ دهد تا پس از آن نماد بازگشایی شود.

این مقام مسوول توضیح داد: فرض بر این است که شاید مجموعه ای از اطلاعات کامل تر در شرکت وجود دارد که سرمایه گذاران از آن بی خبرند یا اینکه تفسیر درست و دقیقی نسبت به اطلاعاتی که در سامانه کدال منتشر شده، وجود ندارد. این باعث می شود که یک سهم نوسان 50 درصدی را در 15 روز تجربه کند که این اتفاق، اتفاق خیلی خوبی است اما به نظر می رسد که می تواند اطلاعات آن کامل تر شود .

به گفته حسینی مقدم، در حال حاضر فقط شرکت های مشاوره سرمایه گذاری، شرکت های کارگزاری و سبدگردانی که دسترسی به سامانه تدان دارند، می توانند این سوال را در خصوص اطلاعات دقیق تر مطرح کنند .

وی با بیان اینکه بورس تهران پیشنهاد امکان دسترسی برای خبرنگاران حوزه بورس به سامانه تدان را هم مطرح کرده است، گفت: امیدواریم جوانب این موضوع در سازمان بورس بررسی شود و امکان حضور خبرنگاران در چنین رویدادی که طی سال ممکن است در شرکت ها اتفاق بیفتد، وجود داشته باشد تا اهالی رسانه بتوانند سوالات جامعه بازار سرمایه را از طریق تدان به صورت رسمی در اختیار شرکت ها قرار بدهند و شرکت ها هم به سوالات مطرح شده پاسخ دهند و این باعث شود که تفسیر بهتر، ساده تر و راحتی در رابطه با این مسایل صورت بگیرد.

معاون ناشران و اعضای بورس تهران اظهار داشت: رویداد دیگری که در بورس تهران پی گیری می شود و خوشبختانه با اقبال همه گروه ها مواجه شده، برگزاری رویدادهایی نمادین با حضور مدیران شرکت ها است که یکی از آنها برگزاری زنگ معاملات است .

حسینی مقدم، هدف بورس تهران از برگزاری زنگ معاملات را عمدتا ایجاد تعامل بیشتر و بهتر مدیران شرکت هایی دانست که در فضای اقتصاد و کسب و کار خود فعالیت می کنند و شاید از بازار سرمایه و اخبار و اطلاعات آن فاصله داشته باشند و در ادامه افزود: خوشبختانه بعد از آن مراسم نمادین، ما نشستی را با خبرنگاران حوزه بازار سرمایه و بورس داریم که این امکان برای مدیران شرکت ها فراهم می شود که پیام ها یا برنامه های خود را در یک فضای تعاملی و به زبان ساده تر به اطلاع بازار سرمایه و فعالان بازار برسانند.

وی افزود: همچنین با توجه به حضور خبرنگاران در این جلسات، امکان بیان دیدگاه ها و طرح سوالات جامعه سهامداران و پرسش از مدیران شرکت هم وجود دارد که این مساله به معرفی شفاف ابعاد شرکت و فعالیت های آن برای بازار کمک خواهد کرد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: خوشبختانه می بینیم که روز به روز پختگی و عمق سوالات در این بازار بیشتر و بیشتر می شود و خیلی از همکاران حوزه رسانه، به یک تحلیلگر بازار تبدیل شده اند؛ از طرفی خبرنگاران بسیاری از ابعادی را که فکر می کنند در یک شرکت نیاز به تفسیر و تحلیل و روشنگری بیشتر دارد، در این مراسم نمادین از مدیران شرکت ها می پرسند و درمورد آن قلم می زنند که باعث می شود عملکرد شرکت ها شفاف تر شود.

حسینی مقدم اظهار داشت: خبرنگاران بورسی و همکاران حوزه رسانه کمک می کنند تا در این مسیر که مسیری بلندمدت است، عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه ما در سطح کلان کاهش پیدا کند .

وی در پایان افزود: کمک به افزایش تقارن اطلاعاتی یک رسالت بزرگ برای جامعه رسانه ای در بازار به شمار می رود و من پیشرفت را در خبررسانی و آگاهی بخشی در این جامعه پررنگ می بینم .

کد خبر: 98871 تاریخ: 97/05/02 منبع: سنا