ورود زعفران در بورس کالا باعث شده تا فعالان این صنعت و زعفرانکاران رفته رفته با بورس و مزیت های آن آشنا شوند که به مرور با افزایش حجم معاملات و حضور فعال تر بخش خصوصی شاهد رشد اشتغالزایی، افزایش کیفیت و برندسازی و حمایت از کشاورزان از مسیر بورس کالا خواهیم بود.
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، علی اکبری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به مزیت های عرضه زعفران در بورس کالا اشاره کرد و گفت: ایران، بزرگترین تولیدکننده زعفران در جهان است و سهم ۹۰ درصدی تولید این محصول را در اختیار دارد اما هنوز نتوانسته به جایگاه اصلی خود دست پیدا کند و نبض بازار این محصول را در اختیار بگیرد؛ در این میان عرضه این محصول در بورس کالا در مرحله نخست یک قیمت شفافی از زعفران نمایان کرده که رفته رفته با رشد حجم معاملات نقدی و آتی شاهد اثرات مثبت این موضوع برای زعفرانکاران و صنعت زعفران کشور خواهیم بود.
اکبری معتقد است، عرضه زعفران در بورس کالا در ایجاد زنجیره تولید نقش به سزایی ایفا می کند و باعث می شود تا دسترنج زعفران کاران به جای واسطه ها به خود آنها برسد؛ همچنین طی سال های اخیر در عرضه سایر محصولات کشاورزی در بورس کالا نیز غفلت شده و باید با استفاده از این سازوکار مدرن و شفاف از ساختار سنتی بخش کشاورزی فاصله بگیریم.
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: با عرضه طلای سرخ در بورس کالا، منافع حاصل از کاشت، داشت، برداشت و بازاریابی به تولیدکنندگان این محصول برمی گردد که به نظر می رسد حضور بخش خصوصی در بورس کالا به منظور توسعه بازار زعفران کمک کننده خواهد بود.
اکبری تصریح کرد: در شرایط فعلی بازار زعفران، شفاف سازی قیمت و استانداردسازی این محصول مورد نیاز است که می توان با حضور برندهای مختلف فعال بخش خصوصی در بورس کالا به این مهم دست یافت.
کد خبر: 98875 تاریخ: 97/05/01 منبع: سنا