امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

شرکت نفتی آرامکو در نظر دارد تا ۷۰ درصد از سهام شرکت پتروشیمی سابیک که متعلق به صندوق ثروت ملی سعودی است را خریداری کند تا بتواند درخصوص دارایی‌‌ها و تصمیم‌‌گیری‌‌های شرکت دخالت مستقیم داشته باشد (سنا)

شرکت بزرگ نفتی آرامکو در نظر دارد سهام کنترلی شرکت پتروشیمی سابیک را خریداری کند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، شرکت نفتی آرامکو در نظر دارد تا 70 درصد از سهام شرکت پتروشیمی سابیک که متعلق به صندوق ثروت ملی سعودی است را خریداری کند تا بتواند در خصوص دارایی ‌ها و تصمیم ‌گیری ‌های شرکت دخالت مستقیم داشته باشد.

شرکت آرامکو در هفته گذشته اعلام کرد که در خصوص خرید سهام  استراتژیک در شرکت سابیک در حال رایزنی با صندوق سرمایه گذاری ملی سعودی است .

صندوق سرمایه گذاری ملی سعودی، بزرگترین صندوق ثروت ملی سعودی محسوب می شود .

هدف اصلی آرامکو خرید کل سهام شرکت پتروشیمی سابیک از صندوق سرمایه گذاری ملی سعودی است اما اگر این معامله با موافقت رو به رو نشود، آرامکو بیش از 50 درصد از سهام شرکت سابیک را خریداری خواهد کرد و به سهامداره عمده آن تبدیل خواهد شد.

هنوز تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ نشده است و رایزنی ها در خصوص تعداد سهام تعلق گرفته به آرامکو ادامه دارد.

شرکت پتروشیمی سابیک به عنوان چهارمین شرکت بزرگ پتروشیمی در دنیا ارزش بازاری به اندازه 103 میلیارد دلار آمریکا دارد.

اما به طور حتم، این ادغام، عرضه اولیه آرامکو را که قرار بود در سال جاری به سرانجام برسد، با تاخیر رو به رو می کند.

هدف آرامکو از این ادغام افزایش سهم سرمایه گذاری در صنعت پالایشی و پتروشیمی است تا بتواند از رشد صنعت پتروشیمی سود برده و ریسک موجود در بازار نفت را که حاصل از کاهش قیمت این کالا  است، پوشش دهد .

از سوی دیگر، آرامکو در نظر دارد که گنجاش پالایش نفت خود را بین 8 تا 10 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. در حالی که در حال حاضر پالایش این شرکت نفتی در حدود روزانه پنج میلیون بشکه گزارش شده است.

کد خبر: 98886 تاریخ: 97/05/01 منبع: سنا