امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

ایران برای ترکیه کشوری مهم به‌شمار می‌رود زیرا مرز مشترک طولانی وجود دارد و ایران هم‌اکنون از سوی امریکا دچار یک تحریم ناعادلانه و بی‌پایه و اساس شده است؛ طرح استفاده از پول ملی در روابط تجاری دو کشور امر جدیدی نیست و پیش از این نیز شورای همکاری تجاری دو طرف در این باره مذاکره کرده‌اند (رییس شورای روابط بازرگانی ترکیه و ایران)

امید کیلر رییس شورای روابط بازرگانی ترکیه ـ ایران پیشنهاد کرد که در پی گسترش روابط سیاسی و اقتصادی و توافق بر سر تجارت با ارز ملی، بانک مشترکی برای انجام معاملات و تجارت بین دو کشور تاسیس شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، کیلر در مقاله ای در روزنامه دنیا با اشاره به مذاکره سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در اجلاس اخیر تهران، پیشنهاد تاسیس بانک مشترک را حلقه تکمیل کننده روابط ایران و ترکیه دانست و گفت: در حاشیه این نشست عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی ایران نیز بر انجام تجارت با ارز ملی و حذف دلار از مبادلات تجاری از سوی سه کشور تاکید کرد.

وی از استقبال سرمایه گذاران، تجار، صادر کنندگان و وارد کنندگان ترکیه از پیشنهاد تاسیس بانک مشترک و نیز تجارت با ارز ملی دو کشور خبر داد و افزود: ایران و ترکیه صدها سال است که تجارت متقابل دارند و تحریم ایران بیش از هر کشوری ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است.

کیلر تاکید کرد: ایران برای ترکیه، کشوری مهم به شمار می رود چرا که مرز مشترک طولانی داریم و ایران هم اکنون از سوی آمریکا دچار یک تحریم ناعادلانه و بی پایه و اساس شده است. وی با اشاره به توافق سران ایران و ترکیه برای گسترش همکاری های تجاری و استقبال تجار و فعالان اقتصادی ترکیه از این امر گفت: طرح استفاده از پول ملی در روابط تجاری دو کشور امر جدیدی نیست و پیش از این نیز شورای همکاری تجاری دو طرف در این باره مذاکره کرده اند.

رییس شورای روابط بازرگانی ترکیه ـ ایران با مفید خواندن تاسیس بانک مشترک اضافه کرد: در این فرایند، ممکن است تاسیس و فعالیت این بانک مشترک در مرحله اول سخت باشد اما این بانک بعدها می تواند به موسسه موفقی تبدیل شود.

وی اظهار داشت: بانک های مرکزی دو کشور ایران و ترکیه می توانند یک مدل مشترک را برای همکاری در نظر بگیرند و با انجام این کار، تجارت بین دو طرف بسیار راحت خواهد بود.

کیلر با اشاره به پیش بینی تجارت بیش از ۱۰میلیارد دلاری در سال جاری، افق تجارت دو کشور ایران و ترکیه را ۳۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این میزان تجارت را با روش های جدید از جمله توسعه همکاری بانکی و تاسیس بانک مشترک می توان محقق کرد.

رییس شورای روابط بازرگانی ترکیه ـ ایران بیان داشت: برای همین منظور تا یک ماه آینده یک گروه اقتصادی شامل بازرگانان و مدیران بخش های اقتصادی ترکیه به ایران سفر خواهند کرد تا راههای جدید تجارت بین دو کشور را بررسی کرده و نقشه راه تجارت در دوره جدید بعد از تحریم را تدوین کنند. ترکیه و ایران سالانه ۱۱ میلیارد دلار تجارت مشترک دارند و روسای جمهوری دو کشور چشم انداز روابط اقتصادی دو کشور را ۳۰ میلیارد دلار تعیین کرده اند.

کد خبر: 99107 تاریخ: 97/06/25 منبع: سنا