امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

قطعاً جذابیت قیمت، می‌‌تواند بسیاری را تشویق کند که وارد بورس انرژی بشوند؛ همکاری شرکت کشتی تانکر ایران، نفت‌کش ایران برای حمل محموله‌‌ها، همکاری نظام بانکی برای تأمین مالی و ضمانت‌نامه اولیه خیلی مهم است و اگر این چند مورد فراهم بشود قطعاً عرضه نفت در بورس به ثمر خواهد نشست (سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی)

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به آمادگی برخی شرکت های خصوصی برای خرید نفت از بورس گفت: این شرکت ها برای فروش نفت مشتری پیدا کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از فارس، سید حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به عرضه نفت در بورس گفت: برای کشور بسیار مهم است که قبل از شروع تحریم‌ها یک راهکار و بستری برای دور زدن تحریم‌های نفتی و جلوگیری از توقف صادرات نفت پیاده کنیم.

حسینی افزود: خرید محموله‌های 35 هزار بشکه‌ای کار خیلی سختی نیست و قاعدتا اینکه دولت بیاید رسماً و عملاً اعلام بکند یک شرایط نسبتاً جذابی را برای حضور بخش خصوصی داخلی، خارجی، ایرانیان خارج از کشور اعلام بکند می­تواند نقطه شروع بسیار خوبی باشد و باید آن را به فال نیک گرفت.

*باید به بخش خصوصی برای ورود به بازار نفت فرصت داد

وی با اشاره به وضعیت بازارهای بین‌المللی نفت گفت: برای ورود بخش خصوصی به بازار نفت باید فرصت داد چون بالاخره ورود به بازارهای بین‌المللی کمی دشوار است. یعنی نفت ایران، حمل نفت ایران و نقل و انتقال پول آن تحریم است. خریداران محدود هستند، پالایشگرهای دنیا و پالایشگاه­های دنیا تعداد خاصی هستند.

حسینی در ادامه افزود: فروش نفت مثل فروش فرآورده نیست که تعداد زیادی خریدار داشته باشد. و لذا این کار وقت می­خواهد، احتیاج به پیگیری دارد. با وجود اینکه شرایط برای ورود بخش خصوصی تسهیل شده و بخش خصوصی هم علاقه دارد، چون بازی، بازی بزرگان است و پیچیدگی‌­های خاص خودش را دارد باید فرصت داد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به قیمت تعیین شده برای خرید نفت از بورس گفت: این قیمت می­تواند پایین­‌تر بیاید، می­تواند بالاتر هم برود. ظاهراً حساسیتی در این موضوع نیست. یعنی شاید هم همان فردا قیمت پایه را اصطلاح بکنند چون روزی که بنا بر عرضه شد، قیمت برنت بالا بود ولی دوستان شرکت نفت اعتقاد دارند که ما نه سقف گذاشتیم نه کف گذاشتیم. گفتیم این عدد. خریدار می­تواند بیاید ده دلار زیر این قیمت پیشنهاد بدهد. آن رقم خیلی مهم نیست.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: شرکت نفت هم بالاخره به عنوان یک سازمان دولتی حتماً باید یک تضمینی داشته باشد. وقتی می­خواهد محموله را بدهد و شما ببری و هشتاد روز بعد، پنجاه روز بعد بیایی پول آن را بدهی، قطعاً نیاز به یک تضمین­‌هایی هست.

حسینی افزود: یکی از لوازم ارائه تضامین این است که بانک­ها بیایند در این جریان کمک بکنند، مشارکت بکنند. بخش خصوصی لازم نباشد بخواهد برود از منابع خودش بخواهد ضمانت­نامه بانکی بسپرد.

*ضرورت انعطاف‌پذیری وزارت نفت در سازوکار تسویه

حسینی با اشاره به چالش‌های احتمالی در سازوکار تسویه ارزی گفت: باید ببینیم 13 آبان چه اتفاقی می­افتد. بالاخره مقصد نهایی نفت بیشتر به سمت کشورهای هند و چین و این مناطق است. اروپا یا کشورهای آفریقایی نمی­‌تواند مقصد باشداگر شرکت نفت بتواند در این جاها در ادامه­ کار پولش را بگیرد، قاعدتاً بخش خصوصی راحت‌­تر می‌تواند اقدام کند.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه اظهار داشتاگر شرایط اینقدر سخت بشود که به اصطلاح این بانک­‌هایی که در چین و در هند و این جاها دارند با ما همکاری می­کنند، اینها همکاری نکنند یا سوئیفت بسته بشود، قاعدتاً دولت باید برای ارزهای بلاک‌چین فکری کند و بتواند ارز مجازی را راه­‌اندازی کند وگرنه قطعاً بخش خصوصی هم مشکل دارد.

وی با اشاره به آمادگی بخش خصوصی برای خرید نفت از بورس گفت: برخی شرکت های خصوصی آمادگی دارند و برای فروش نفت مشتری پیدا کرده‌اند، بعضی­‌ها سه چهار ماه است در حال مذاکره با شرکت نفت هستند که وارد این عرصه شوند. سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی افزود: پنجشنبه یک جلسه­‌ای بود و بعضی­‌ها اعتقاد داشتند که ما می­‌توانیم بخریم و حتی نمی­‌خواهیم ریالی بدهیم. حتی به شما ده درصد، بیست درصد هم دلاری پرداخت کنیم. نا­امید نیستم ولی کار را خیلی سخت می­‌بینم. سخت‌­ترین کار در دنیا خرید و فروش نفت است.

حسینی در پایان با اشاره به ضرورت انعطاف‌پذیری قیمت برای بخش خصوصی اظهار داشت: قطعاً جذابیت قیمت، می­‌تواند خیلی‌ها را وسوسه کند و خیلی‌­ها را تشویق کند که بیایند وارد بورس انرژی بشوند. همکاری شرکت کشتی تانکر ایران، نفت‌کش­ ایران برای حمل محموله‌­ها خیلی مؤثر است. همکاری نظام بانکی برای تأمین مالی و ضمانت‌نامه اولیه و هم ضمانت­نامه­‌های بعدی پروژه خیلی مهم است. اگر این چند مورد فراهم بشود قطعاً عرضه نفت در بورس به ثمر خواهد نشست.  

کد خبر: 99370 تاریخ: 97/08/06 منبع: سنا