امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

اعلام عمومی قطع صادرات نفت ایران به صفر درصد توسط رییس دولت امریکا، در وهله اول فضای جنگ روانی را ایجاد کرد و هم‌اکنون پس از گذر زمان، این فضا به مرحله اجرایی رسیده است؛ در حالی که واقعیت‌های بازار نفت، سیاست بین‌الملل و شرایط داخلی امریکا این هدف کاخ سفید را محقق نمی‌کند (علیرضا سلطانی، کارشناس مسائل سیاسی و نفت)

رفتارهای ترامپ از ابتدا، چه در قالب برجام و چه دیگر رفتارهای وی، کاملا سیاسی است اما با استفاده از  ابزارهای اقتصادی  رنگ واقعی به خود گرفته است.

علیرضا سلطانی، کارشناس مسائل سیاسی و نفت به پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، گفت: در قضیه تحریم های اخیر و تغییر و تحولات در سیاست های آمریکا نسبت به معافیت برخی از کشورها از تحریم های نفتی ایران چند نکته نهفته است. نکته اول این که، بازی ترامپ علیه ایران، از ابتدا بازی روانی است. در واقع ترامپ با توجه به خصوصیات و روحیاتی که دارد، در قالب یک رسانه ظاهر شده و یک جنگ روانی بزرگی را از ابتدا که روی کار آمده بر علیه ایران شروع کرده است و سعی دارد با استفاده از ابزار روانی، ایران را تحت فشار قرار دهد .

وی در ادامه افزود: ترامپ از بدو ورود به کاخ سفید، به دنبال ایجاد یک فضای روانی و تشدید فشارها بر ایران با استفاده از عنصر روانی بود که از اثرات این بازی روانی خروج امریکا از برجام و تأثیر آن بر بازار ارز دیده شد.

سلطانی در ادامه بیان داشت: هر چقدر این زمان گذشت از اثرگذاری بازی روانی ترامپ کاسته شد تا جایی که شرایط کنونی با آن شرایطی که هدف اصلی ترامپ بود کاملا متفاوت است . می توان گفت که واقعیتی که ترامپ پس از ایجاد جنگ روانی با آن رو به رو شد و هدفی که به دنبال داشت متفاوت است . هر چند که وی در فضای جنگ روانی به برخی اهدافش رسید اما با گذشت زمان اثرگذاری این اهداف نیز کمرنگ شد.

این استاد دانشگاه علوم سیاسی در ادامه خاطرنشان ساخت: نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که اعلام عمومی قطع صادرات نفت ایران به صفر درصد توسط رئیس دولت امریکا، در وهله اول فضای جنگ روانی را ایجاد کرد و هم اکنون پس از گذر زمان، این فضا به مرحله اجرایی رسیده است. در حالی که واقعیت های بازار نفت، سیاست بین الملل و شرایط داخلی آمریکا این هدف کاخ سفید را محقق نمی کند.

این کارشناس بازار نفت بحث ناتوانی هم پیمانان آمریکا مثل عربستان و روسیه در جایگزینی نفت ایران را یکی دیگر از عوامل شکست اهداف ترامپ خواند و اشاره داشت: عربستان و روسیه بر خلاف ادعاهایی که در تولید نفت داشتند توانایی و ظرفیت لازم را برای جایگزینی نفت ایران در بازارهای جهانی نداشتند و عقب نشینی این دو کشور از تولید مازاد ، موجب بر هم خوردن تعادل بازار این کالا در جهان شد. به این ترتیب، ترامپ که توجه زیادی به بازار نفت دارد رشد قیمت این کالا را تاب نیاورد و در خصوص معافیت برخی کشورها از تحریم نفتی ایران تصمیماتی را اخذ کرد.

وی گفت: نکته سوم در واقع عدم همراهی اتحادیه اروپا با آمریکا است. اتحادیه اروپا عملا با روندی که در مخالفت با خروج آمریکا از برجام در پیش گرفته است،  و به نوعی تداوم مذاکره با ایران برای خنثی کردن اثر تحریم های امریکا را در برنامه خود ایجاد کرده است ، موجب کوتاه آمدن رئیس کاخ سفید از تحریم ها شده است.

سلطانی افزود: نکته بعدی که باید به آن اشاره کنیم انتخابات روز سه شنبه در امریکا است که ترامپ حساب ویژه ای برای این انتخابات باز کرده است. به نوعی آینده ترامپ در دوره دوم ریاست جمهوری بستگی به همین انتخابات دو روز آینده دارد که اگر جمهوری خواهان پیروز شوند تا حد زیادی ابقا ترامپ در دوره دوم در سال 2020 میلادی تضمین می شود . بنابراین با هدف اینکه وی بتواند زمینه موفقیت جمهوری خواهان را فراهم و رضایت شهروندان را ایجاد کند باید از التهاب بازار نفت، رشد قیمت بنزین و حامل های انرژی بکاهد.

وی در ادامه بیان داشت: نکته بعدی علاوه بر ناتوانی عربستان برای جایگزینی نفت ایران، موضوع خاشقچی بود که در این میان قدرت مانور ترامپ را بر عربستان کاهش داد .

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با توجه به انتخابات پیش روی آمریکا بیان داشت: انتخابات روز سه شنبه جدی ترین آزمون ترامپ بعد از دو سال فعالیت است. اگر دموکرات ها در این انتخابات پیروز شوند برای ترامپ خطرناک است و می تواند زمینه استیضاح وی را به دلیل وجود پرونده های مختلف، ایجاد کند .

وی در خصوص فرضیات ادامه تحریم های اقتصادی گفت: اگر ترامپ در کاخ سفید ماندگار شود و تحریم های ایران ادامه دار شود اثرات منفی بر اقتصاد کشور دارد. مسئله ای که در این میان مطرح است این است که ایران باید در 6 ماه تا یک سال آینده به سرعت راه حلی برای این معضل پیدا کند و حداکثر بهره برداری را در این فرصت ایجاد شده تا انتخابات بعدی آمریکا، صورت دهد تا بتواند این تحریم ها را از بین ببرد.

 کد خبر: 99446 تاریخ: 97/08/13 منبع: سنا