امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

عملیاتی شدن تحریم‌ها و اعلام نام ده‌ها شرکت تحریم‌شده در کنار ریسک عدم‌تصویب FATFو اذعان برخی شرکت‌های معظم به وجود مشکلات جدی در ورود ارز به کشور، تأثیر چندانی بر بازار ارز نداشته و همچنان انتظار تثبیت نرخ ارز آزاد در کانال ۱۴ هزار وجود دارد (علی‌رضا تاج بر، مدیرعامل کارگزاری تأمین سرمایه نوین)

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین، بازار سهام را همچنان دارای پتانسیل بازدهی بالا دانست و گفت:  انتظار می رود شاخص بورس در یکسال آتی، خود را با رشد نرخ ارز و نرخ تورم منطبق کند.

علیرضا تاج بر، در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: بسیاری از شرکت ها افزایش قابل توجهی در سودآوری خواهند داشت و با بررسی و تحلیل آن دسته از شرکت ها که از این پتانسیل برخوردارند، می توان به سرمایه گذاری مطمئن و میان مدت در بازار سهام پرداخت.

وی در عین حال افزود: بازار سرمایه پس از خلق بازدهی مناسب برای سرمایه گذاران، در مقطعی حساس قرار دارد که در آن اغلب سرمایه گذاران در انتظار به سر برده و کاهش حجم معاملات نشانه ای از تأمل سهامداران در خرید و فروش است.

این کارشناس بازار سرمایه،  یکی از دلایل صعود بازار در ماه های گذشته را افزایش نرخ ارز دانست و گفت: افزایش نرخ ارز با افزایش نرخ فروش شرکت‌های تولیدی و تاثیر مثبت در سودآوری شرکت های صادرکننده و همچنین افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها، منجر به افزایش قیمت سهام شد.

تاج بر خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که افزایش قیمت بیش از این برای این دسته از سهام، وابسته به ارائه گزارش های ماهانه و فصلی بوده و سهامداران در انتظار تاثیر تقابل افزایش قیمت ناشی از افزایش ارز با کاهش مقداری فروش ناشی از تحریم ها هستند.

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین افزود: در گزارش های ماهانه شرکت ها و گزارش فصلی آذر ماه تاثیر این تقابل بر صورت های مالی تا حدی آشکار خواهد شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بازار انتظار افزایش بیش از این را برای قیمت ارز ندارد ؛ چرا که عملیاتی شدن تحریم ها و اعلام نام ده ها شرکت تحریم شده در کنار ریسک عدم تصویب FATFو اذعان برخی شرکت های معظم به وجود مشکلات جدی در ورود ارز به کشور، تاثیر چندانی بر بازار ارز نداشته و همچنان شاهد تثبیت نرخ ارز آزاد در کانال 14 هزار هستیم.

به گفته تاج بر، جمیع این موارد روزهای کم نوسانی را طی یک ماه آتی برای بازار ترسیم می کند و انتظار می رود با تعیین پارامترهای اصلی بودجه 98 و افشای گزارش ها و صورت های مالی شرکت ها در آذر ماه، شاهد بازگشت رونق معاملات در بازار باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سهام همچنان پتانسیل بازدهی بالایی داشته و بسیاری از شرکت ها افزایش قابل توجهی در سودآوری خواهد داشت، اظهار داشت: با بررسی و تحلیل آن دسته از شرکت ها که از این پتانسیل برخوردارند، می توان به سرمایه گذاری مطمئن و میان مدت در بازار سهام پرداخت و انتظار می رود شاخص بورس در یکسال آتی، خود را با رشد نرخ ارز و نرخ تورم منطبق کند .

تاج بر در عین حال تاکید کرد: نکته ای که باید مورد توجه ارکان بازار سرمایه قرار گیرد، اهتمام در فرهنگ سازی و جایگزینی سرمایه گذاری در بازار سرمایه به جای بازار ارز و سکه و … در جامعه است؛  به خصوص که ارکان نظام به پشتیبانی از این بازار پرداخته و سران کشور حمایت خود را از بازار سرمایه اعلام کرده اند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار داشت: تجربه اثبات کرده ورود مستقیم آحاد جامعه به بازار سرمایه از طریق دریافت کد سهامداری و اقدام به معاملات برخط، به رفتار هیجانی و احساسی و واکنش بیش از حد به اخبار منجر می شود و در بازار سرمایه کشور نهادهای مالی واسط شامل صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های مشاوره و سبدگردان به صورت مطلوبی معرفی نشده اند. لذا باید در این خصوص از تجربیات و قواعد جهانی استفاده کرد و سرمایه گذاران را از مجرای اصولی به بازار سرمایه هدایت کرد.

کد خبر: 99464 تاریخ: 97/08/22 منبع: سنا