امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

مدیریت ناکارآمد نقدینگی علاوه بر افزایش نرخ تورم منجر به ایجاد بازارهای کاذب دلالی ارز و در نتیجه افزایش نرخ ارز شده است (دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس)

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مدیریت نامناسب نقدینگی گفت:مدیریت ناکارآمد نقدینگی منجر به ایجاد بازارهای کاذب دلالی مثل بازار ارز می‌شود.

 

سید حسن حسینی شاهرودی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران خبرگزاری تسنیم ((پویا))درباره دلایل افزایش نرخ ارز گفت: یکی از دلایل این موضوع می‌تواند بحث مدیریت ناکارآمد نقدینگی در جامعه باشد. چراکه عدم مدیریت مناسب نقدینگی، علاوه برافزایش نرخ تورم، به  بازارهای دلالی کاذب مثل بازار ارز ختم شود.

 

وی افزود، رشد حجم نقدینگی می‌تواند تاثیرات منفی برای اقتصاد کشور در پی داشته باشد، بی توجهی به افزایش حجم نقدینگی آسیب زاست، یکی از دستاوردهای دولت  مهار رشد  تورم بوده که درصورت عدم برنامه ریزی برای ساماندهی  افزایش حجم نقدینگی، احتمال افزایش نرخ تورم نیز وجود دارد.

 

عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره با تکانه‌های اخیر در بازار آزاد ارز گفت: بانک مرکزی نتوانسته شفافیت را در نظام ارزی به وجود بیاورد و در شرایط فعلی نمی‌توانیم نسبت به بازار ارز یک نوع ثبات را در نظر بگیریم و به همین خاطر پیش بینی شرایط بعدی مشکل است.

 

وی افزود، در شرایطی که بازار ارز با چالش رو به رو می‌شود بانک مرکزی به عنوان نهاد تنظیم کننده بازار ارز باید ورود کند، یکی از ابزار ها در  این شرایط رجوع به حساب ذخیره ارزی است اما متاسفانه شفافیت کافی در موجودی صندوق ذخیره ارزی وجود ندارد.

 

حسینی ادامه داد، باید مشخص باشد که چه مقدار موجودی در اختیار صندوق ذخیره ارزی و بانک مرکزی وجود دارد که بتوان در مواقع بحرانی در بازار توزیع شود ولی این ارقام وجود ندارد و در این زمینه آمارهای متفاوتی ارائه شده است.