امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

با توجه به این‌که نرخ ارز تا پایان سال جاری تک‌نرخی نخواهد شد، زمان مناسب برای عملی کردن این رویداد فصل‌تابستان سال ۹۶ است (نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران)

زمان مناسب برای تک‌نرخی کردن ارز

 

نایب رییس اتاق بازرگانی زمان مناسب برای تک نرخی کردن ارز را تابستان سال ۹۶ دانست و گفت: با توجه به برگزاری انتخابات های مهم که در پیش است بهتر است از هم اکنون برنامه ریزی های ماهانه برای خارج کردن برخی کالاهای غیر ضروری برای زندگی مردم از لیست دریافت ارز مبادله ای خارج شود و تابستان سال آینده شرایط به طور کامل برای تک نرخی کردن ارز فراهم گردد.

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)، سلطانی در خصوص وضعیت نرخ ارز و کنترل بازار با تزریق ارز با قیمت پایین‌تر از نرخ واقعی، گفت: دخالت در بازار ارز کار درستی نیست و فروش ذخایر ارزی کشور به قیمت غیرمنطقی همواره نتایج منفی به بار آورده است.

وی افزود:در گذشته تجربه ای کردیم با این شکل که درآمد هنگفت نفتی را که به خزانه کشور تحویل می شد توسط بانک مرکزی به صورت ارز ارزان به بازار تزریق می شد. این عملکرد در بازار نتیجه نداد و حاصل آن برای یک عده از سفته بازان سودهای بادآورده ایجاد کرد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در سه سال اخیر دولت تلاش برای کاهش تورم شایسته تقدیر بود، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی می بایست هم زمان با کنترل تورم نرخ دلار را هم مدیریت می کرد. در حال حاضر اختلاف نرخ تورم داخلی کشور با کشورهای دیگر همخوانی ندارد.

وی در ادامه گفت: تا زمانی که تفاوت نرخ تورم ایران با نرخ تورم سایر کشورهایی که با آنها تعامل خارجی داریم همخوانی نداشته باشد، چاره ای جز پوشش دادن نرخ تورم با کنترل ارز وجود ندارد.

سلطانی با بیان اینکه هر زمان درآمد نفتی کاهش می یابد نرخ ارز هم در مسیر افزایشی قرار می گیرد، اظهار داشت: نوسان نرخ ارز در چند ماه گذشته به دلیل کاهش درآمدهای چند ماه قبل نفتی رخ داد. اما در مجموع برای مدیریت بازار ارز می بایست به نحوی اقدام شود که نرخ ارز با روش دستوری مدیریت نشود و قیمت ها پایین نگه داشته نشود.

وی تاکید کرد: سیاست پایین نگه داشتن نرخ ارز به روش سوری در عمل یارانه ای است که بانک مرکزی به کشورهای خارجی دارای تعامل اقتصادی با ایران می پردازد. این روند در نهایت به ضرر تولید منجر خواهد شد. هنگامی که نرخ ارز پایین نگه داشته شود شرکت خارجی خیلی راحت تر می توانند اقدام به صادرات کالا از کشورشان به ایران داشته باشند. در حالی که در نرخ پایین ارز تولید کننده داخلی نیز قدرت خود را از دست می دهد و با حجم کالاهای وارداتی به کشور توان رقابت را از دست می دهد.

سلطانی در بخش دیگری از صحبت خود به موضوع تک نرخی کردن ارز هم اشاره ای داشت و اعلام کرد: تک نرخی کردن ارز یک ضرورت است. اما بانک مرکزی در این خصوص برنامه ای را اجرایی نمی کند.

به نوشته اقتصاد آنلاین،وی افزود: بانک مرکزی بخش های مختلف اقتصادی را بلاتکلیف گذاشته است و هنوز در این بخش برنامه ای نداشته است. به نظر می رسد بر خلاف خواسته های دولت هنوز در این خصوص باور لازم وجود ندارد. چرا که اگر بانک مرکزی در مسیر تک نرخی کردن ارز حرکت می کرد می بایست در برنامه ریزی های ماهانه بخشی از کالاها را از سبد ارز مبادله ای خارج می کرد.

کدخبر:2365 تاریخ: 95/11/17 منبع: بنکر

لینک خبر