امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

بیش از هشت میلیارد دلار طی سال گذشته و سال جاری، سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت به تأیید هیأتی در وزارت امور اقتصادی و دارایی رسیده است (وزیر صنعت، معدن و تجارت)

سرمایه گذاری با سود کمتر از 30 درصد شبیه بند بازی است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سرمایه گذاری های خارجی انجام شده طی سال گذشته و امسال افزود: تنها در بخش صنعت، معدن و تجارت بیش از 8 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی به تایید هیاتی در وزارت امور اقتصادی و دارایی رسیده که به تدریج انجام خواهد شد.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت رشد و توسعه در کشور را مدیون سرمایه گذاری دانست و گفت: مادامی که بهره وری بنگاه ها افزایش نیابد به ارتقای رشد و توسعه نایل نخواهیم شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، محمدرضا نعمت زاده، با بیان اینکه طبق برنامه ششم باید سالانه به رشد هشت درصد برسیم گفت: در سه دهه اخیر متاسفانه کارنامه خوبی در زمینه بهره وری نداشته ایم و این بحث بسیار جدی است و جا دارد اندیشمندان و نظریه پردازان در خصوص آن راه کار عملی ارایه دهند.

 وی سرمایه گذاری را به سه گروه تقسیم کرد و گفت: سرمایه گذاری زیربنایی غالبا از منابع دولتی تامین می شود. در سرمایه گذاری بنیادی و استراتژیک دولت ها بخاطر حفظ کیان و استقلال خود در بخش دفاع و تحقیقات بنیادی سرمایه گذاری می کنند و نهایتاً آخرین گونه سرمایه گذاری، سرمایه گذاری انتفاعی است که به قصد سود بردن انجام می شود.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت مطالعه بازار را در حال حاضر و آینده در همه سرمایه گذاری ها رکن دانست و افزود: امروز حتی اگر بخواهیم یک نیروگاه در کشور احداث کنیم باید ضمن مطالعات عمیق مالی، زیست محیطی و اقتصادی ببینیم آیا می توان بخشی از انرژی را صادر کرد یا خیر.

 وی سپس به فضای قانون و مقررات حاکم بر سرمایه گذاری بر کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در کشور ما در اغلب مواقع زیر ساخت ها وجود دارد؛ اما در زمینه قوانین و مقررات نیاز به کار بیشتر وجود دارد.

 وی با اشاره به برخی آفات دیوان سالاری و بروکراسی گفت: باید بپذیریم که در این خصوص مشکلات جدی وجود دارد و روزی نیست که در این زمینه با همکاران خود گفت و گو نداشته باشیم.

 وزیر صنعت بحث دیگر در سرمایه گذاری را بحث فرهنگی دانست و گفت: زمانی که در سال 58 وزیر کار بودم اعلام کردم که باید انباشت سرمایه داشته باشیم تا بتوان اشتغال ایجاد کرد چرا که با فقر نمی توان سرمایه گذاری کرد و پول دولت هم نذری نیست که صرف رد دیون شود.

 نعمت زاده با اشاره به اینکه سرمایه گذاری با سود کمتر از 30 درصد شبیه بند بازی است، ابراز داشت: برای برای تولید، نیاز به سود مناسب و ریسک پایین داریم. این در حالی است که هر بنگاه اقتصادی باید بداند که سرمایه آن، اعتمادی است که ایجاد می کند.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت سپس با اشاره به موضوع فاینانس های خارجی گفت: دوستان در وزارت امور اقتصادی و دارایی باید کمک کنند که فاینانس های خارجی به بانک مرکزی برگردد و بروکراسی و تشکیل کمیته به شکل امروزی مطلوبیت ندارد.

 نعمت زاده اوراق مشارکت را هم از موضوعاتی دانست که امروز در دام بروکراسی افتاده است و افزود: در حال حاضر این امکان وجود دارد که این اوراق با تضمین خود دولت منتشر و در طرح های بزرگ بکار گرفته شوند.

 وی ادامه داد: خوشبختانه در فضایی که بعد از لغو تحریم ها به وجود آمده رغبت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری خارجی وجود دارد و باید از این فضا به درستی بهره گرفت.

 وزیر صنعت معدن تجارت با اشاره به سرمایه گذاری های خارجی انجام شده طی سال گذشته و امسال افزود: تنها در بخش صنعت، معدن و تجارت بیش از 8 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی به تایید هیاتی در وزارت امور اقتصادی و دارایی رسیده که به تدریج انجام خواهد شد.

 نعمت زاده با بیان اینکه به طور متوسط در جهان به ازای هر واحد سرمایه گذاری خارجی دو واحد به صادرات اضافه خواهد شد، گفت: کشور ما نیز نیاز به توسعه صادرات غیر نفتی دارد تا به تدریج این زبان مشترک بین المللی ایجاد و تقویت شود.

 نعمت زاده همچنین با اشاره به ضرورت بحث رتبه بندی افزود: نظام بانکی، رتبه بندی را به عنوان یک تکلیف در نظر گرفته و شرکت ها و بنگاه ها نیز باید نسبت به این امر اقدام کنند.

کدخبر:6245 تاریخ:95/11/24 منبع: سنا

لینک خبر