امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

در صورتی‌که دولت‌ها رشد ضعیف بهره وری خود را بهبود نبخشند یا همان توان تولید خود را افزایش ندهند، با روند نزولی استاندارهای زندگی در جهان روبرو خواهیم شد (رییس صندوق بین‌المللی پول)

کاهش بهره‌وری منجر به تنزل استانداردهای زندگی خواهد شد

 

رئیس صندوق بین المللی پول هشدار داد در صورتیکه دولت ها رشد ضعیف بهره وری را بهبود نبخشند، یا همان توان تولید نپردازند، با روند نزولی استاندارهای زندگی در جهان روبرو خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، کریستین لاگارد در سخنرانی خود در واشنگتن گفت: بخش خصوصی به تنهایی قادر به ایجاد نوآوری به اندازه کافی بمنظور افزایش بهره وری در سطح مطلوب آن بدون کمک دولت نخواهد بود.

 

وی تصریح کرد که بر اساس مطالعات صندوق بین المللی پول، بحران مالی و رکود اقتصادی در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی بیشتر از آنکه پیش از این تصور می شده در روند کند بهره وری تاثیر داشته و تقاضا جهانی و سرمایه گذاری را زمین گیر کرده است.

 

رئیس صندوق بین المللی پول گفت: یک دهه دیگر روند ضعیف در رشد بهره وری می تواند بطرز جدی ارتقاء در سطح استاندارهای زندگی در جهان را از بین ببرد.

 

وی خاطر نشان کرد، روند رشد کندتر می تواند ثبات مالی و اجتماعی برخی کشورها را با افزایش نابرابری و سیر صعودی بدهی دولتی و بخش خصوصی به مخاطره بیاندازد.

 

همچنین کارشناسان اقتصادی افق بلندی را برای بدست آوردن بهره وری بعنوان یک اصل برای افزایش دستمزدها و ارتقاء استانداردهای زندگی متصور شده اند اما روند بهره وری از اویل دهه سال ۲۰۰۰ میلادی با روند کندی روبرو شده است.

 

لاگارد گفت: برآورد ما نشان می دهد درصورتیکه تمام فاکتورهای رشد بهره وری همانند دور پیش از بحران جهانی باشد، رشد تولید ناخالص داخلی در کشورهای پیشرفته در حدود ۵ درصد خواهد بود.

 

وی تصریح کرد که امروز بیش از هر زمان دیگری به نوآوری و اختراع نیاز داریم به دلیل اینکه این دو مقوله تا حدی کالای عمومی محسوب می شوند؛ ضمن اینکه افزایش ۴۰ درصدی در حوزه تحقیق از سوی کشورهای پیشرفته می تواند رشد تولید ناخالص داخلی آنها را در بلند مدت تا ۵ درصد افزایش دهد.

کدخبر:6033 تاریخ:96/01/15 منبع:خبرگزاری مهر