امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

سال گذشته حجم صادرات محصولات پتروشیمی ایران حدود ۲۱ میلیون تن بود که درآمد حاصل از فروش این حجم از محصولات پتروشیمی به بیش از نه میلیارد دلار ‌رسید؛ طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال جاری حجم صادرات محصولات پتروشیمی ایران حدود ۲۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت (معاون وزیر نفت)

«توافق اوپک » عامل جهش قیمت محصولات پتروشیمی

 

با توجه به پیش بینی روند صعودی قیمت نفت در ادامه سال جاری و افزایش ظرفیت تولید محصولات با راه اندازی واحدهای جدید، درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی کشور قطعاً نسبت به سال 95 افزایش پیدا می کند.

 معاون وزیر نفت از افزایش قیمت محصولات پتروشیمی و پلیمری در بازارهای جهان در طول سه ماه گذشته و همزمان با بالا رفتن قیمت نفت خام پس از توافق اوپک و غیر اوپکی‌ها در نشست وین خبر داد.

مرضیه شاهدائی با بیان مطلب فوق به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: در طول سه ماه گذشته و همزمان با روند صعودی قیمت نفت خام، شاهد افزایش نسبی قیمت اکثر محصولات پتروشیمی در بازارهای منطقه‌ای جهان بوده‌ایم.

وی در ادامه افزود: با توجه به پیش بینی روند صعودی قیمت نفت در ادامه سال جاری و افزایش ظرفیت تولید محصولات با راه اندازی واحدهای جدید، درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی کشور قطعاً نسبت به سال 95 افزایش پیدا می کند.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره تاثیر افزایش قیمت نفت بر بالا رفتن درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران در سال 96، گفت: سال گذشته حجم صادرات محصولات پتروشیمی ایران حدود 21 میلیون تن بود که درآمد حاصل از فروش این حجم از محصولات پتروشیمی به بیش از 9 میلیارد دلار می رسد.

این مقام مسوول با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال حجم صادرات محصولات پتروشیمی ایران به حدود 25 میلیون تن افزایش یابد، اظهار داشت: قطعاً درآمد حاصل از صادرات این محصولات پتروشیمی  از مرز 10 میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، همچنین با اشاره به راه اندازی واحدهای جدید در صنعت پتروشیمی، خاطرنشان کرد: واحدهای جدید که در صنعت پتروشیمی راه اندازی می‌شوند قطعا در سال اول بهره برداری  ظرفیت 100 درصدی تولید نخواهند داشت و معمولاً ظرفیت تولید با 60 درصد آغاز می‌شود و سپس در سال‌های آینده به ظرفیت اسمی نزدیک می شود.

گفتنی است، از ابتدای سال 2017 میلادی تاکنون متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام سبک ایران حدود 51 دلار و 17 سنت و متوسط قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران حدود 51 دلار و 73 سنت بوده است که قیمت هر بشکه نفت سبک و سنگین ایران از ابتدای سال 2017 تاکنون حدود 15 دلار در مقایسه با 6 ماهه پایانی سال 2016 افزایش داشته است.

کدخبر:44563 تاریخ:96/02/11 منبع: سنا