امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

حجم حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه با ۲۲/۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به حدود ۲۷۷/۲ هزارمیلیارد ریال رسید و فقط نه شرکت‌ بیمه در مجموع ۸۲/۸درصد از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده‌اند و ۱۷/۲درصد دیگر بین ۲۰ شرکت توزیع شده است (بنکر)

عملکرد صنعت بیمه کشور در سال ۱۳۹۵

 

آمار عملکرد سال ۱۳۹۵ تا قبل از بستن حسابهای مالی شرکتهای بیمه و تا موعد تهیه سالنامه آماری این سال، جنبه مقدماتی یا اولیه (غیر نهایی) دارد.

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)، الف) تعداد شرکتهای بیمه:

در سال 1395، سه شرکت بیمه تجارت نو، حکمت صبا و شرکت تخصصی بیمه زندگی خاورمیانه پروانه فعالیت خود را از بیمه مرکزی ج.ا.ایران اخذ نمودند. لذا تعداد شرکتهای بیمه از 29 شرکت بیمه طی سال 1394 (مشتمل بر: بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی به همراه 20 شرکت بیمه غیردولتی: آسیا، البرز، دانا، پارسیان، توسعه، رازی، کارآفرین، سینا، ملت، دی، سامان، نوین، پاسارگاد، معلم، میهن، کوثر، ما، آرمان، تعاون و سرمد در سرزمین اصلی و 6 شرکت بیمه غیردولتی: امید، حافظ، ایران معین، متقابل کیش، آسماری و متقابل اطمینان متحد قشم در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و نیز 2 شرکت¬ بیمه اتکایی امین و اتکایی ایرانیان) به 32 شرکت بیمه در سال 95 افزایش یافت. لازم به ذکر است در این میان، پروانه فعالیت شرکت بیمه توسعه در اواخر سال 1393 (در رشته های بیمه خودرو و انواع بیمه های زندگی) ابطال شده است.

بر این اساس، از 32 شرکت نامبرده طی سال 1395، به جز شرکت غیرفعال بیمه توسعه و دو شرکت بیمه اتکائی امین و ایرانیان، آمار عملکرد 29 شرکت بیمه فعال به شرح ذیل گزارش می گردد:

ب) حق بیمه تولیدی:

  حجم حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه با 5/22 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به حدود 2/277 هزارمیلیارد ریال رسید.

  فقط 9 شرکت‌ بیمه: ایران، آسیا، دانا، البرز و پارسیان، پاسارگاد، کوثر، معلم و کارآفرین (هر یک دارای سهم بالاتر از 3 درصد)، در مجموع 8/82 درصد از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده اند و 2/17 درصد دیگر بین 20 شرکت توزیع شده است.

 تعداد بیمه‌نامه‌های صادره در این مدت نیز با حدود 4/15 درصد رشد نسبت به سال قبل حدود 6/58 میلیون فقره بود.

 5/39 درصد حق‌بیمه‌های تولیدی به رشته بیمه شخص‌ثالث و مازاد اختصاص داشت.

  5/23 درصد از حق بیمه های تولیدی مرتبط با بیمه درمان بود.

  سهم بیمه زندگی به میزان 4/13 درصد از پورتفوی حق بیمه تولیدی بازار رسید.

  سهم بیمه های غیراجباری (کل رشته های بیمه به جز شخص ثالث و حوادث راننده) از حق بیمه تولیدی بازار بیمه به 8/56 درصد رسید.

  مجموع حق بیمه تولیدی پوششهای مرتبط با رانندگی و وسایل نقلیه (شخص ثالث، حوادث راننده و بدنه اتومبیل) به 5/48 درصد از کل رسیده است. این در حالی است که سه رشته اخیر 6/52 درصد از خسارت پرداختی بازار بیمه را به خود اختصاص داده اند.

  از کل تعداد بیمه نامه های صادره، 4 رشته شخص ثالث- مازاد، حوادث راننده، حوادث و بدنه اتومبیل به ترتیب 6/34، 4/32، 8/7 و 1/7 درصد از کل بیمه نامه های صادره سهم دارند (در مجموع 9/81 درصد). سهم رشته های بیمه درمان، عمر و آتش سوزی نیز به ترتیب 3/5، 1/5 و 7/4 درصد از کل تعداد بیمه نامه های صادره بوده و بیشتر از سایر رشته هاست.

ج) خسارت پرداختی:

  شرکت‌های بیمه حدود 2/180 هزارمیلیارد ریال خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت نمودند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 8/24 درصد رشد نشان می‌دهد.

  شرکت های بیمه بالغ بر 5/32 میلیون مورد خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت ‌نمودند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 8/30 درصد رشد داشته است.

  4/43 درصد از خسارتهای پرداختی به بیمه شخص ثالث و مازاد اختصاص داشت.

  حدود 7/30 درصد از خسارت‌های بازار بیمه در رشته بیمه درمان پرداخت شده است.

  سهم بیمه زندگی نیز به حدود 6/6 درصد از خسارتهای پرداختی بازار بیمه رسید.

  رشته بیمه درمان به تنهایی 93 درصد از کل تعداد خسارتهای پرداختی را به خود اختصاص داده است و پس از آن بیمه شخص ثالث و مازاد با 2/3 درصد سهم قرار دارد. ( لازم به ذکر است است در رشته بیمه درمان، بیمه نامه های صادر شده از طرف شرکتهای بیمه معمولاً به صورت گروهی است که افراد متفاوتی را هم تحت پوشش قرار می دهد، در مقابل یک نفر در طول سال چندبار می تواند خسارت دریافت نماید. لذا آمار “تعداد موارد خسارت” در این رشته به مراتب بزرگتر از آمار “تعداد بیمه نامه صادره” آن است. بر این اساس، با وجودی که بیمه درمان فقط 3/5 درصد از تعداد بیمه نامه های صادره صنعت بیمه سهم دارد، 93 درصد از تعداد موارد خسارت پرداختی را به خود اختصاص داده است.)

د) نسبت خسارت:

در محاسبه نسبت خسارت (حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق‌بیمه تولیدی برحسب درصد) مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق‌بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری- عمومی در نظر گرفته نمی‌شود لذا بررسی آمار عملکرد شرکتهای بیمه از حیث “نسبت خسارت” نمی تواند ارزیابی درستی از عملکرد آنها در دسترس قرار دهد و لذا در دوره های سالانه از “ضریب خسارت” استفاده می شود که در محاسبه آن ذخایر حق بیمه و خسارتهای معوقه دخالت دارند. در حال حاضر براساس آمار اولیه سال 1395، به دلیل عدم دسترسی به ارقام دقیق ذخایر حق بیمه و خسارات معوقه، ضریب خسارت قابل محاسبه نیست، بدین ترتیب آمار نسبت خسارت در شرکتها و رشته های بیمه در سال مذکور به شرح ذیل است:

  نسبت خسارت صنعت بیمه در این مدت معادل 65 درصد بود و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2/1 واحد افزایش نشان ‌داد.

  نسبت خسارت 8 شرکت بیمه: میهن (174 درصد)، ملّت (2/84 درصد)، ایران (2/74 درصد)، البرز (5/71 درصد)، کوثر (5/69 درصد)، سینا (9/68 درصد)، آرمان (1/68 درصد) و آسیا (2/67 درصد) بالاتر از این میزان در بازار بیمه بوده است.

  پس از شرکتهای بیمه نامبرده، نسبت خسارت شرکت بیمه معلم (با 3/64 درصد) تقریباً در سطح بازار بیمه قرار دارد.

  3 رشته‌ بیمه درمان، حوادث راننده و شخص ثالث ومازاد (به ترتیب با: 9/84، 72 و 4/71 درصد) نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشتند.

  پس از رشته های نامبرده، بیمه بدنه اتومبیل (با 7/62 درصد) نسبت خسارتی بالاتر از سایر رشته ها داشته اما از نسبت خسارت بازار بیمه پائین تر هستند.

ه) سهم بخش غیردولتی:

  سهم بخش غیردولتی از کل حق بیمه تولیدی صنعت به 6/62 درصد رسید و 4/37 درصد دیگر توسط بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی تولید شد.

  در این مدت، 3/57 درصد از خسارت‌های بازار بیمه توسط بخش غیردولتی جبران گردید و 7/42 درصد دیگر توسط بیمه ایران پرداخت شد.

  بر این اساس طی دوره مورد بررسی، نسبت خسارت بخش غیردولتی به حدود 5/59 درصد رسیده است (در مقابل بخش دولتی با 2/74 درصد نسبت خسارت).

و) شبکه فروش و خدمت رسانی بیمه:

  تعداد شبکه فروش و خدمت رسانی در سال 1395 گسترش پیدا کرد؛ تعداد نمایندگان جنرال به بیش از 33400 نماینده فعال، نمایندگان عمر به حدود 10600 نماینده فعال (کل نمایندگان بیمه به بیش از 44000 نماینده فعال)، تعداد کارگزاران بیمه به حدود 650 کارگزاری فعال و تعداد ارزیابان خسارت به 214 ارزیاب فعال رسیده است.

  بدین ترتیب مجموع تعداد شبکه فروش و خدمت رسانی صنعت بیمه طی سال 1395 در مقایسه با سال گذشته 4/16 درصد رشد پیدا کرد.

  شعب شرکتهای بیمه نیز از تعداد 1043 شعبه به تعداد 1079 شعبه در سال مورد بررسی افزایش داشت که در اقصی نقاط کشور پراکنده شده اند.

ز) انحصار شرکتی:

  میزان انحصار شرکتی در بازار بیمه طی سال 1395 بر اساس شاخص هرفیندال- هیرشمن (مجموع مجذورات سهم هر یک از شرکتهای بیمه) معادل 1733 واحد است که در مقایسه با سال 94 به میزان 181 واحد (معادل 5/9 درصد) کمتر شده و بهبود یافته است (توضیح آنکه مقدار به دست آمده برای این شاخص، حکایت از نیمه متمرکز و شبه رقابتی بودن بازار بیمه کشور دارد اما چنانچه این میزان به زیر 1000 واحد برسد، بازار بیمه کاملاً رقابتی و غیرمتمرکز خواهد شد).

  با این وجود، تنها 5 شرکت‌ بیمه: ایران، آسیا، دانا، البرز و پارسیان (هر یک دارای سهم بیشتر از 6 درصد) درمجموع 6/68 درصد از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

ح) حق بیمه سرانه:

  در سال 1395، شاخص حق بیمه سرانه (نسبت حق بیمه تولیدی به جمعیت کشور) به حدود 5/3 میلیون ریال می رسد که به طور متوسط هریک از 9/79 میلیون نفر ایرانی در پرداخت آن به صنعت بیمه مشارکت داشته است.

  بر این اساس، افزایش حق بیمه سرانه در مقایسه با سال 1394 (با مبلغ 9/2 میلیون ریال)، تقریبا حدود 20 درصد است.

ط) ضریب نفوذ بیمه:

  با توجه به عدم اعلام رقم رسمی تولید ناخالص داخلی (GDP) از طرف بانک مرکزی ج.ا. ایران برای سال 1395، محاسبه شاخص ضریب نفوذ بیمه (نسبت حق بیمه تولیدی به GDP بر حسب قیمت جاری)، در حال حاضر امکان پذیر نیست.

  یادآور می شود که شاخص ضریب نفوذ بیمه در سال 1394 معادل 08/2 درصد گزارش شده بود که پیش بینی می شود این مقدار تا پایان سال 1395 به حدود 2/2 درصد برسد.

کدخبر:20360 تاریخ:96/02/20 منبع: بنکر