امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

اقتصاد کشور امریکا طی ماه می سال جاری میلادی تنها ۱۳۸ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرد که این رقم بسیار کمتر از پیش‌بینی‌های اولیه بوده است، البته نرخ بیکاری امریکا در این مدت به کمتر از ۳/۴ درصد رسید که پایین‌ترین رقم در ۱۶ سال اخیر به‌شمار می‌رود (وزارت کار امریکا)

به گزارش اقتصاد آنلاین، وزارت کار آمریکا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که اقتصاد این کشور طی ماه می تنها 138 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده که این رقم بسیار کمتر از پیش بینی های اولیه بوده است. البته نرخ بیکاری آمریکا در این مدت به کمتر از 4.3 درصد رسیده که پایین ترین رقم در 16 سال اخیر به شمار می رود.

تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده در آمریکا طی ماه های مارس و آوریل نیز در بازنگری جدید، 66 هزار مورد کمتر شده است. این آمارها تصویر کلی نسبت به بهبود رشد اقتصادی آمریکا و روند اشتغال کامل را تغییر نمی دهد. این تحلیل نشان می دهد که آمارهای اشتغال بعید است که تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره در نشست ژوئن را تغییر دهد.

5 دلیل اصلی وجود دارد که فدرال رزرو آمریکا در نشست آتی نرخ بهره را 0.25 درصد افزایش خواهد داد:

نخست اینکه فدرال رزرو یک تاجر روزانه نیست بلکه سیاستگذار است.

 فدرال رزرو بر روی یک روند تمرکز می کند. اشتغال در آمریکا طی سال های گذشته در روند باثباتی در محدوده 100 تا 300 هزار فرصت شغلی رشد کرده است.

دوم: قیمت های کالا احتمالا موجب نوسان بیشتر نرخ تورم در آمریکا خواهد شد. قیمت کالاها به خصوص طلا و فلزات با نوسانات زیادی روبرو بوده است. در حالی که عوامل مختلفی بر قیمت کالاها تاثیر گذار است، تورم یکی از جنبه هایی است که تاثیر مستقیم بر قیمت کالاها دارد. پس از پایان یافتن سیاست های انبساطی چین، سرمایه گذاران نگران روند آتی تورم شده اند. بسیاری از آنها بر این باورند که کاهش ارزش دلار موجب افزایش تورم خواهد شد. قیمت اکثر کالاها با دلار تعیین می شود و کاهش ارزش دلار به معنای افزایش قیمت کالاها و رشد تورم است. نگرانی ها نسبت به چالش های ترامپ برای اجرای وعده های اقتصادی و سیاست های مالی، روند نزولی دلار را تشدید کرده است.

سوم: نگرانی های سیاسی شاخص وی آی ایکس را به شدت کاهش داده است. واکنش های پیچیده به آمارهای اشتغال آمریکا به همراه اتفاقات سیاسی طی هفته جاری مثل انتخابات پارلمانی بریتانیا و جلسه شهادت جیمز کومی رئیس سابق اف بی آی در کمیته اطلاعاتی سنا، موجب شده است تا شاخص وی آی ایکس به پایین ترین سطح خود از سال 1993 میلادی برسد و شاخص سهام آمریکا با افزایش تازه ای روبرو شده است.

چهارم: فدرال رزرو آمارهای اشتغال بخش خصوصی را نادیده نمی گیرد. بخش خصوصی آمریکا نسبت به ماه آوریل فرصت های شغلی بسیار بیشتری ایجاد کرده است. بخش خصوصی آمریکا در ماه می بیش از 253 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده که بسیار بیشتر از پیش بینی 180 هزار فرصت شعلی مورد انتظار وال استریت بوده است. فدرال رزرو بی شک بهبود شرایط اشتغال در بخش خصوصی را نادیده نخواهد گرفت.

پنجم: چین در اقدامی پیشگیرانه در بازار ارز دخالت کرده است. بانک مرکزی چین هفته گذشته در نرخ برابری یوان در برابر سایر ارزهای معتبر بین المللی به خصوص دلار آمریکا دخالت کرده است. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اقدام بانک مرکزی چین در کاهش بیشتر ارزش یوان به این علت بوده است که فدرال رزرو طی دو هفته آینده نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

کد خبر: 96282 تاریخ: 96/03/15 منبع: اقتصاد آنلاین