به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، «عباس علیآبادی» مدیرعامل شرکت گروه مپنا در نشستی خبری اظهار داشت: 6 سال پیش پروژهای در مپنا برای ارتقای یکی از توربینهای گازی موجود در سبد محصولات گروه تعریف شد که هدف از این پروژه، توسعه توربینی بود که بتواند با بهروزسازی ناوگان موجود، ظرفیت و راندمان شبکه برق کشور را افزایش دهد.
وی افزود: این هدف در سه مرحله محقق شده است که محصول مرحله اول +MAP2، محصول مرحله دوم بهنام MAP2A و سومین محصول این پروژه تحقیق و توسعهای که تحت عنوان پروژه MAP2B نامگذاری شد، توربین گازی پیشرفته MGT-70 (3) است.
علیآبادی با بیان اینکه “ظرفیت توربین جدید در شرایط استاندارد ایزو، 185 مگاوات است”، گفت: این ظرفیت نسبت به ظرفیت 157مگاواتی توربینهای قدیمی کلاس E که حدود 170 واحد آن در سراسر کشور در مدار بهرهبرداری است، رشدی 28مگاواتی دارد که این 28 مگاوات در صورت اصلاح و بهروزسازی توربینهای قدیمی با تکنولوژی کسبشده در توربینهای جدید، به ظرفیت عملی تولید برق این واحدها افزوده میشود.
مدیرعامل شرکت گروه مپنا تصریح کرد: با جایگزینی تمامی 170 توربین کلاس E در کشور با توربینهای جدید MGT-70 (3) مپنا، بدون سرمایه گذاری جدید در بحث ساخت نیروگاه، 5هزار مگاوات به ظرفیت عملی تولید برق کشور افزوده میشود.
وی ادامه داد: نیروگاههایی که تحت مالکیت گروه مپنا بوده بهمنظور جایگزینی و ارتقای توان تولید توربینهای کلاس E آنها در دستور کار قرار گرفتهاند و همچنین این توربین در پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی رمیله عراق که بزرگترین قرارداد صادرات خدمات فنی و مهندسی تاریخ کشور است نیز نصب شده و اکنون در مدار بهرهبرداری است.
علیآبادی در خصوص زمان مورد نیاز برای تجهیز نیروگاههای موجود به توربینهای جدید گازی ساخت داخل گفت: میتوانیم در بازه زمانی 45روزه یک توربین قدیمی کلاس E را به توربینهای جدید ارتقا دهیم که در این صورت راندمان نیروگاهها در حالت سیکل ساده به 36.4 درصد افزایش مییابد.
مدیرعامل شرکت گروه مپنا با بیان اینکه “هیچ کاری مثل ارتقای توربینهای موجود کلاس E با تکنولوژی جدید توربینهای MGT-70 (3) مپنا برای نیروگاهداران سودآور نیست”، گفت: با افزایش 2.5درصدی راندمان واحدهای قدیمی، به همین میزان در مصرف سوخت صرفهجویی شده و در درازمدت سود سرشاری ناشی از صرفهجویی و ارتقای راندمان تولید بهدنبال خواهد داشت.
وی افزود: قاعدتاً وزارت نیرو با اعمال تعرفههای تشویقی از تبدیل توربینهای قدیمی به توربینهای جدید حمایت میکند و در این صورت میتوانیم تا پایان سال توربینهای 20 تا 30 واحد نیروگاهی را ارتقا دهیم.
علیآبادی خاطرنشان کرد: لیسانس این توربینهای جدید در اختیار گروه مپنا است و تمامی تکنولوژی آن در فرآیند تحقیق و توسعه مپنا به دست آمده و حتی مواد اولیه ساخت پرهها را نیز بومیسازی و داخلیسازی کردهایم.
مدیرعامل شرکت گروه مپنا با ابراز اینکه “با شرکتهای GE، زیمنس و میتسوبیشی همکاریهایی داریم”، گفت: در خصوص تولید محصولات جدید با شرکت GE مذاکراتی داشتهایم اما هنوز این مذاکرات به نتیجه مشخصی نرسیده است.
وی افزود: یکی از پرفروشترین توربینهای گازی در جهان همین توربینهای کلاس E است اما هیچ کدام از تولیدات شرکتهای مطرح همچون GE، زیمنس و آنسالدو در این کلاس، راندمان 36.4درصدیای که توربین جدید ساخت ایران دارد، ندارند و بهترین محصولات مشابه آن دارای راندمانی 36 تا 36.2درصدی هستند.
کد خبر: 96479 تاریخ: 96/04/19 منبع: تسنیم