به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مجاورت پالایشگاه بندرعباس با ظرفیت تولید اسمی روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و ۵، تولید ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل و سه محصول سوخت جت، ال پی جی و نفت سفید از حدود ۱۱ سال پیش در حال ساخت است و هم اکنون هم آخرین ماههای پایانی این طرح ملی است که مرتضی امامی – مدیرعامل جدید شرکت نفت ستاره خلیج فارس – در این باره اظهار کرد: نمی خواهم پانورامای زیبا ترسیم کنم، همیشه یکی از بزرگترین مسائل در مدیریت پروژه، پاگذاشتن بر واقعیت بوده است، زیرا شما از اولین لحظه ای که عدد غلط بدهی از همان موقع از برنامه عقب افتاده ای و کنترل امور را از دست داده ای، اما می گویم این پروژه باید تمام شود، چاره ای غیر از این نیست.
وی درباره اینکه هم اکنون وضع پالایشگاه ستاره خلیج فارس دقیقا چطور و در چه مرحله ای از راه اندازی به سر می برد؟ گفت: ابتدا باید بگویم که پروژه ستاره همانند هر پروژه دیگری در این مقیاس، بطور مرحله ای راه اندازی می شود و هم اکنون نیز در آخرین هفته های راه اندازی کامل به سر می برد.
امامی افزود: آخرین هفته های بهره برداری از فاز اول که البته به موازات آن کارهای راه اندازی فاز دو و سه هم انجام می شود.
او در پاسخ به اینکه برخی معتقدند که افتتاح فاز اول در اردیبهشت ماه امسال یک مراسم نمایشی بود، گفت: بالاخره باید محصول اصلی یعنی بنزین در پالایشگاه تولید می شد که بتوان این فاز را افتتاح کرد، ضمن آنکه مهمترین تعهد ما تولید بنزین بود که این فراورده از روز اول افتتاح تولید و در حال استمرار است.
به گفته امامی، تولید بنزین فاز اول پالایشگاه که به دلیل دریافت میعانات گازی مناسب، با کیفیت بالا و با استاندارد یورو۴ و اکتان ۹۵ تولید می شود، در حال حاضر روزانه ۶ میلیون لیتر در روز است، البته نفتای سبک واحد ccr، هم به آن اضافه می شود که این میزان حجم تولید بنزین را تا ۱۰ میلیون در روز هم افزایش می دهد.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس یادآور شد که با راه افتادن واحد ۱۸ در آخر مردادماه ٩٦،می توانیم ادعا کنیم که چرخه تولید بنزین در فاز اول کامل شده است، در این صورت اگر خوراک کامل (۱۲۰ هزار بشکه در روز) تحویل بگیریم می توانیم روزانه ۱۲ میلین لیتر بنزین یورو ۴ یا ۵ تولید کنیم. می توان گفت که تولید بنزین در این پالایشگاه از آخر همین ماه (مرداد) به حدود ظرفیت اسمی ۱۲ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. البته برخی تجهیزات می بایست رفع اشکال شده و یا راه اندازی بشوند تا تولید بنزین به صورت “مستمر و پایدار” به ظرفیت اسمی برسد که مستلزم چند هفته فرصت بیشتر بعد از تاریخ فوق خواهد بود.
وی گفت: در حال حاضر روزانه ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی به عنوان خوراک وارد پالایشگاه می شود. همچنین تولید کل بنزین از روز افتتاح پالایشگاه تاکنون بیش از ٣٢٠ میلیون لیتر بوده که ۲۸۰ میلیون لیتر آن تحویل شرکت ملی پخش شده است.
امامی در پاسخ به اینکه آیا تمام واحدهای فاز اول به طور کامل راه اندازی شده اند؟ گفت: واحد ایزومریزاسیون در مراحل آخر راه اندازی به سر می برد، هم اکنون در حال شارژ کاتالیست هستیم که بسیار مرحله حساسی است، زیرا نباید با اکسیژن مخلوط شود؛ با دقت و وسواس زیاد این واحد در حال راه اندازی است که احتمالا تا هفته آینده به اتمام می رسد. سایر واحدهای فاز اول بتدریج و بعد از واحد ایزومریزاسیون کامل خواهند شد.
وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که از لحظه ورودم به این پروژه، بر آن تمرکز کردم، افزایش اطمینان پذیری عملیات پالایش بوده است؛ یعنی اینطور نباشد که یکی دو روز چند میلیون لیتر تولید کنیم و بعد از دو هفته سیستم از مدار خارج و تولید با مشکل مواجه شود. بنابراین ما قول بهره برداری کامل را با تولید تمام فراورده های پنج گانه “تاکید می کنم با تولید تمام فراورده ها” و ظرفیت کامل را برای اواخر پاییز امسال داده ایم. ضمن اینکه تعهد ما در تولید بنزین انجام شده و درصدد استمرار، تثبیت و افزایش تولید آن هستیم.
او درباره طولانی شدن زمان افتتاح تا راه اندازی کامل پروژه نیز اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات پروژه ستاره خلیج فارس در شرایط فعلی این است که بودجه پیش بینی شده آن مصرف شده و به دلایل متعدد به تامین نقدینگی مجدد از سوی سهامداران نیاز هست. در حال حاضر به جد پیگیری می شود که چگونه بتوانیم مسائل مالی پالایشگاهی که اولویت و نقطه توجه همه ارکان نظام است را حل کنیم و گامهای بعدی را برای تکمیل عملیات برداریم. برای اینکه این بار سنگین به مقصد برسد باید حتما مسائل مالی هم حل شود.
امامی افزود: این پالایشگاه پنج محصول شامل بنزین، گازوئیل، سوخت جت، نفت سفید و ال پی جی تولید می کند، البته اگر گوگرد را در نظر نگیریم. تمرکز ما به دلیل اولویت های وزارت نفت و بالانس منفی کشور در تولید و مصرف بنزین، تولید این فرآورده بوده است. از طرفی به دلیل اینکه بیشتر خوراک دریافتی این پالایشگاه به بنزین تبدیل می شود، بنابراین تولید گازوئیل، نفت سفید و ال پی جی میزان کمی بوده و البته این در حالی است که نیاز کشور هم به این محصولات در حال حاضر کم است.به عنوان مثال ما هم اکنون در کشور، برای گازوییل اضافه تولید داریم.
به گفته او، تولید بنزین ۳۲۰ میلیون و ارسال کل بنزین تا امروز ۲۸۱ میلیون لیتر، کل نفتای شیرین ۱۲۴ میلیون لیتر، نفتای ترش ۳۴۰ میلیون لیتر و نفت گاز هم ۴۷۰ میلیون لیتر بوده است. گازوییلی که در این پالایشگاه تولید می شود، در بین پالایشگاه های کشور جزو باکیفیت ترین هاست، البته این در حالی است که هنوز یک واحد خالص سازی گازوئیل راه اندازی نشده که در صورت راه اندازی، کیفیت گازوئیل از میزان کنونی که یورو ۴ است فراتر می رود.گازوئیل تولیدی که حدود ۲ میلیون لیتر در روز است دارای کیفیت بسیار بالایی است که به همین دلیل با گازوئیل پالایشگاه مجاور ترکیب و وارد خط می شود. اگر واحد ۱۶ (واحد مورد نظر خالص سازی گازوئیل) راه اندازی شود، ناخالصی گوگرد گازوییل تولیدی پالایشگاه به زیر ۵۰ پی پی ام در لیتر خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در باره تولید و فروش ال پی جی در آینده نیز گفت: دو مدل طرح مد نظر ماهست یکی فروش به سبک بای بک و مدل دوم سرمایه گذاری در تولید که مدل دوم به حدود ۲۰۰ میلیون دلار و ساخت یک خط لوله ۷ کیلومتری نیاز دارد و در این صورت می توان ال پی جی را بطور مستقیم فروخت. از نظر من ال پی جی تولیدی پالایشگاه نفت ستاره مشتری های خوبی دارد و ما از این بابت نگرانی نداریم.
او درباره اینکه آیا میعانات گازی کافی برای خوراک پالایشگاه هایی از این دست برای مدت طولانی وجود دارد؟ توضیح داد: به هیچ عنوان درباره کمبود خوراک میعانات گازی برای پالایشگاه نگرانی ندارم. در حال حاضر تولید هر فاز پارس جنوبی حدود ۴۰ هزار بشکه در روز هست، با ۲۴ فاز موجود روزانه بیش از ۹۰۰ هزار بشکه میعانات گازی از پارس جنوبی تولید می شود. همچنین نگرانی در فاز پارس جنوبی بابت تولید میعانات گازی با قرارداد توتال رفع شده است، زیرا مهمترین هدف از قرارداد با توتال، فشار افزایی است که در صورت انجام آن، آمار تولید میعانات در پارس جنوبی در سالهای آینده بدون تغییر باقی خواهد ماند. بنابراین ولو اینکه همزمان ۴۸۰ هزار بشکه در مجموعه پالایشی سیراف و ۳۶۰ هزار بشکه در ستاره خلیج فارس و حتی برای طرح های احتمالی دیگر هم، میعانات استفاده شود، کمبودی بوجود نخواهد آمد ضمن اینکه در حال حاضر تنها مصرف کننده میعانات گازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس است.
امامی درباره صادرات محصولات این پالایشگاه نیز گفت: به وزارت نفت پیشنهاد کرده ایم که به جز بنزین که متعهد به توزیع آن در داخل کشور هستیم، مابقی محصولاتمان را بفروشیم که البته به سیاستگذاری در قیمت، روش فروش و تشریفات اداری و … نیاز دارد. هم اکنون چندین ماه است که نفتا صادر می شود، اما برای ادامه صادرات در مقیاس وسیع و چندین فرآورده، به ساز و کار بیشتری نیاز داریم.
کد خبر: 96728 تاریخ: 96/05/21 منبع: اقتصاد آنلاین