امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

ارزش صندوق‌های قابل معامله در ماه گذشته با رشدی ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه ماه قبل به رقم ۹ هزار و ۸۱۵ میلیارد ریال رسید (سنا)

پس از محدودیت ها و تحریم های بین المللی در سال های گذشته، اجرای برجام و توافق هسته ای که منجر به رفع آرام آرام تحریم ها می شود، به طور قطع صنایع بازار سرمایه را با رونق و رشد مواجه می کند.

فرهاد رمضان، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در خصوص صنایع برتر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بانک ها با رفع تحریم های بین المللی و اجرایی شدن سوئیفت با تحولات مثبتی مواجه می شوند، گفت: بانک ها از این به بعد می توانند مبادله پولی با سایر کشورها داشته باشند و با گشایش های مالی، برقراری سوئیفت و بازگشایی ال سی رونق به گروه بانکی باز می گردد.

وی معتقد است بازگشت رونق به این گروه منجر به افزایش حاشیه سود و رشد قیمت سهام بانک ها در بازار سرمایه می شود.

رمضان همچنین به گروه خودرویی ها اشاره کرد و افزود: در یک سال اخیر خودروسازان معتبر خارجی از خودروسازان داخلی بازدید کردند و مذاکراتی برای عقد قراردادهای جدید انجام دادند. در صورتی که این مذاکرات و سرمایه گذاری های مشترک اجرایی شود، این گروه نیز با رونق مضاعفی مواجه خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است با تحول در گروه خودرو و راه اندازی خط تولیدهای جدید محصولات تازه ای وارد بازار خواهد شد که بر میزان فروش خودروسازان تاثیر می گذارد. به همین دلیل این گروه نیز می تواند در میان گروه های برتر بازار قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته ایران درگیر تحریم‌های بین‌المللی بسیاری بود که آثارسوء زیادی بر بخش‌های مختلف اقتصادی کشور برجا گذاشت، اما پس از توافق هسته‌ای و اجرایی‌شدن برجام، تحریم‌های بین‌المللی کم‌کم از میان می‌رود.

 این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به صنایع صادرات محور اشاره کرد و افزود: برخی از تولیدکنندگان نیز که محصولات خود را صادر می‌کردند، در سالهای گذشته به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌توانستند کالاهای خود را به خارج از کشور ارسال کنند که با رفع تحریم‌ها این مانع بزرگ شرکت‌های تولیدی صادرات محور نیز از میان خواهد رفت.

 رمضان به دنبال معرفی صنایع برتر بازار با تاکید بر اینکه رفع تحریم های بین المللی به زمان نیاز دارد و یک شبه امکان پذیر نیست، گفت: از این‌رو نمی‌توان انتظار داشت اقتصاد کشور یکباره تغییر چندانی کند، بلکه باید ابتدا تغییری در وضعیت سودآوری شرکت‌ها به وجود بیاید و سپس تبعات این اتفاق در بازار سرمایه نمایان شود.

وی که معتقد است اکثر صنایع بازار در شرایط جدید می توانند از رشد و رونق برخوردار شوند، اظهار داشت: با رفع تحریم های بین المللی صنایع بازار سرمایه با رشد نسبی مواجه می شوند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در زمان تحریم ها تولیدکنندگان با افزایش هزینه های تولید مواجه شده بودند چراکه واردات مواد اولیه با مشکلاتی مواجه بود و باعث افزایش قیمت تمام شده می شد اما با رفع تحریم ها هزینه های تولید کاهش خواهد یافت و حاشیه سود صنایع تولیدی در بازار سرمایه افزایش می یابد.

کدخبر:52468- منبع:سنا- تاریخ:31-5-95