امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

نرخ بیکاری مهاجران در امریکا ۳/۴ درصد است در حالی که نرخ بیکاری شهروندان آمریکایی ۹/۴ درصد گزارش شده است (سی ان ان)

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سی‌ان‌ان، مهاجران بخش بزرگی از بازار کار آمریکا را تشکیل می‌دهند. بر اساس گزارش گلدمن‌ساکس، مهاجران ثبت‌شده و ثبت‌نشده نزدیک به 20 درصد نیروی کار این کشور محسوب می‌شوند.

نرخ بیکاری مهاجران در آمریکا 4.3 درصد است در حالی که نرخ بیکاری شهروندان آمریکایی 4.9 درصد گزارش شده است. همچنین مهاجران مشارکت اقتصادی بیشتری نسبت به شهروندان بومی آمریکا دارند، یعنی یا به دنبال شغل هستند، یا مشغول به کار هستند. اما درآمد مهاجران نسبت به شهروندان بومی بسیار کمتر است. 

با توجه به گزارش گلدمن ساکس، دستمزد هفتگی افراد مهاجر در آمریکا در حدود 681 دلار است؛ در حالی که حقوق دریافتی متوسط یک متولد آمریکا 837 دلار در هفته است. بر اساس اعلام سیاستگذاران، مهاجرت یک عامل اساسی در توانایی اقتصاد برای اشتغال‌زایی بیشتر محسوب می‌شود.
 
ویلیام دادلی، رئیس فدرال‌رزرو نیویورک اعلام کرد: «اگر ما اجازه ورود مهاجران بیشتری را به کشور بدهیم، مطمنئا با تامین‌ نیروی‌کار، شما می‌توانید حقوق و دستمزد بیشتری را ارائه دهید.»

دادلی تنها کسی نیست که چنین نظری دارد. مارک زندی، اقتصاددان تحلیلی مودیز برآورد کرده که میزان مشاغل تحت طرح اقتصادی هیلاری کلینتون 77 درصد رشد خواهد داشت. طرحی که از اصلاحات قانون مهاجرت پدید می‌آید. کلینتون خواستار مسیری برای اعطای شهروندی کارگران ثبت‌نشده و ویزا به کارگران ماهر خارجی شده است.
 
افزایش جمعیت آمریکا یک عامل کلیدی برای ایجاد مشاغل بیشتر است و در این راستا مهاجرت نقش بزرگی ایفا می‌کند. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات پو، مهاجران 40 تا 50 درصد از رشد جمعیت را در سال‌های اخیر به نام خود ثبت کرده‌اند. با وجود این، به دلیل انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر، آینده مهاجرت در آمریکا بسیار مبهم است.

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهو‌ریخواه آمریکا، مخالف سرسخت مهاجرت است، به طوری که اعلام کرده باید در مرز مکزیک دیوار کشید و 11 میلیون کارگر ثبت‌نشده را از کشور اخراج کرد. بسیاری از اقتصاددانان معتقدند پیشنهادهای ترامپ علیه مهاجرت اثری منفی روی رشد اشتغال آمریکا خواهد گذاشت.

جوئل پراکن،‌ اقتصاددان کلان اعلام کرد: «‌اگر سیاست‌های ترامپ در خصوص مهاجرت اعمال شود، اثرات اقتصادی آن بسیار بد خواهد بود.»
کدخبر:54276- منبع:اقتصاد نیوز- تاریخ:1-6-95