امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

در فصل بهار سال جاری بیش از ۷۰۰ هزار شغل و در فصل تابستان نزدیک به ۸۰۰ هزار شغل نسبت به مدت مشابه سال گذشته ایجاد شده است؛ همچنین تعداد شاغلان کشور در تابستان سال جاری نسبت به زمستان سال گذشته ۵/۱ میلیون نفر بیشتر شد که این موضوع نشان‌دهنده عملکرد مناسب دولت است (مرکز آمار ایران)

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام‌جم، آمارهایی که اخیرا اعلام شده، نشان‌دهنده موفقیت دولت در زمینه اشتغال آن هم در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است. بر اساس گزارش مرکز آمار، تعداد شاغلان کشور در تابستان امسال نسبت به زمستان سال گذشته 5/1 میلیون نفر بیشتر شده که این موضوع، نشان‌دهنده عملکرد مناسب دولت است، اما نمایندگان مجلس نظر دیگری دارند. چه آمار 800 هزار شغل در یک سال منتهی به تابستان امسال و چه آمار 5/1 میلیون شغل در نیمه اول سال جاری را مورد لحاظ قرار دهیم، نمایندگان مجلس معتقدند در حوزه انتخابیه آنها، اشتغالی ایجاد نشده و هنوز آمار بیکاری در شهرستان‌ها نگران‌کننده است.

انحراف تسهیلات

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: استان اردبیل چندین سال است که جزو پنج استان بالای بیکاری محسوب می‌شود، اما در طول این مدت کاری برای این استان انجام نشد و وضعیت، بدتر شده است.

وی افزود: دولت اعلام کرده در یک سال اخیر، نزدیک به 800 هزار شغل ایجاد شده است اما در استان اردبیل حتی رد پای این موضوع هم مشاهده نمی‌شود.

بدری با اشاره به این که در استان اردبیل افراد شاغل هم به بیکاری تهدید می‌شوند، تصریح کرد: در این استان کارخانه‌های بزرگی وجود دارد که کارگران آنها به دلیل مشکلات کارخانه تعدیل شدند و به بیکاری این استان افزوده خواهد شد.

نماینده مردم اردبیل خاطرنشان کرد: برخی تسهیلات به منظور ایجاد اشتغال پرداخت می‌شود که متقاضی تسهیلات عنوان می‌کند با این میزان می‌تواند به عنوان مثال 1000 نفر را شاغل کند، اما ممکن است حتی یک‌دهم این میزان هم به اشتغال واقعی ختم نشود. در آمارها به دلیل تسهیلاتی که داده شده، فرصت شغلی محاسبه می‌شود.

اوضاع خوب نیست

علیم یار محمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از آماری که دولت در زمینه اشتغال ارائه داد، گفت: در استان سیستان و بلوچستان نه تنها افزایش اشتغال رخ نداده بلکه بیکاری نیز با رشد فزاینده همراه بوده است.

وی اضافه کرد: برای ایجاد شغل باید رونق کشاورزی اتفاق بیفتد یا کارخانه‌ای تأسیس شود و یا سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد که هیچ‌کدام از این موارد در طول سال‌های گذشته در استان ما اتفاق نیفتاده است.یارمحمدی با بیان این که شغل دارای تعریف مشخصی در ایران نیست، ادامه داد: طبق گزارش مرکز آمار هر کسی که دو ساعت در جایی مشغول به کار شود، شاغل به حساب می‌آید اما واقعا با این نوع مشاغل می‌توان زندگی مناسبی داشت؟ چه تعداد افراد شاغل که در سال‌های گذشته بیکار شدند و اکنون مشغول دست‌فروشی هستند. آیا این افراد باید در لیست شاغلان قرار بگیرند یا در لیست افراد جویای کار؟

نماینده مردم زاهدان استان سیستان و بلوچستان گفت: اوضاع بیکاری در این استان بسیار وخیم است.

رکود ادامه دارد

فرهاد فلاحتی، نماینده مردم قائنات استان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت: چندی پیش با آقای تقی‌زاده معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جلسه‌ای در خراسان جنوبی داشتیم. در این جلسه آماری ارائه شد که با انتقاد نمایندگان و مسئولان استان همراه بود.

وی افزود: به نظر می‌رسد، منابع آماری دولت هنوز بر پایه علم نیست و زمانی که آمار بیکاری را محاسبه می‌کنند، افرادی را که قبلا اشتغال داشتند، در این لیست قرار نمی‌دهند و تنها افرادی مورد توجه قرار می‌گیرند که جزو جمعیت فعال و جویای کار هستند.

فلاحتی با اشاره به این که تناقض در برخی آمارهای دولت وجود دارد، تاکید کرد: چندی پیش اعلام شد، میزان سرمایه‌گذاری درصد زیادی رشد داشته و نسبت به زمان تحریم 49 درصد افزایش را شاهد هستیم، اما در این مدت رکود رفع نشد و مشخص می‌شود که این آمارها بیشتر نوعی تبلیغ است.نماینده مردم قائنات در مجلس ادامه داد: استان خراسان جنوبی وضعیت مناسبی در بخش اشتغال ندارد و بیکاری هر روز افزایش می‌یابد، اما آمارها موضوع دیگری را بیان می‌کنند.

وزیر را می‌خواهیم

علی کاظمی، نماینده مردم اردل و فارسان استان چهارمحال و‌بختیاری گفت: وضعیت اشتغال در حوزه انتخابیه ما بسیار نامناسب است و اقداماتی هم که در طول سال‌های گذشته برای اشتغال شده، نتوانسته مشکلات را برای این بخش حل کند.

وی افزود: استان چهارمحال و‌بختیاری رتبه دوم بیکاری را در کشور دارد، اما با وجود یک میلیون و 500 هزار شغلی که در شش‌ماهه ابتدایی سال ایجاد شده، تغییر محسوس و خاصی در این استان شاهد نیستیم.

کاظمی تاکید کرد: پیگیر این موضوع هستیم که در چه بخش‌هایی به چه میزان اشتغال ایجاد شده. اگر بررسی نمایندگان به نتیجه برسد که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدامات مناسبی در این زمینه انجام نداده است، حتما وزیر محترم را می‌خواهیم تا به پرسش نمایندگان پاسخ دهد.

مشکلات کارآفرینان

علی وقف‌چی، نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: با گذشت سال‌های زیادی از تأسیس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هنوز تعریف درستی از اشتغال نداریم و متاسفانه آمارها با واقعیت‌های جامعه فاصله دارد.

وی افزود: از یک میلیون و 500 هزار شغلی که در کشور اعلام شده ایجاد کردند،‌ تنها تعطیلی کارخانه‌ها به استان ما رسیده و دولت در این زمینه هیچ اقدامی برای استان زنجان انجام نداده است.وقف‌چی با تاکید بر این که برخی مردم به‌صورت خودجوش اقدام به تأسیس کارخانه یا کارگاه‌های صنایع تبدیلی کردند، گفت: دولت در این زمینه هیچ حمایتی نمی‌کند و این افراد کارآفرین وقتی برای گسترش کار خود به بانک یا مراکز دولتی مراجعه می‌کنند، آن‌قدر شرایط را سخت و وثیقه‌ها را بالا در نظر می‌گیرند که متقاضی نتواند از آن استفاده کند. نماینده مردم زنجان در مجلس با تاکید بر این که بهتر است مسئولان دولتی گزارش‌های خود را باانصاف ارائه دهند، تصریح کرد: بنده سال گذشته طرحی به مرکز پژوهش‌های مجلس دادم که ظاهرا دولت قصد دارد آن را اجرا کند. هر کسی که دارای شغل است، باید یک کارت اشتغال دریافت کند که این کارت مانند کارت ملی شناسایی است. در این صورت مشخص می‌شود، آمار بیکاری واقعی چقدر است.

دولت در 6 ماه اول سال موفق نبود

سید‌مهدی مقدسی، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی  گفت: آماری که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای وضعیت اشتغال شش‌ماهه ابتدایی سال جاری استان اراک منتشر کرد، نشان می‌داد دولت در این زمینه موفق نبود.

وی افزود: برخی اقدامات و نوسانات اشتغال را در کارخانه‌های بزرگ اراک شاهد بودیم و امیدواریم که این وضعیت در نیمه دوم سال بهبود یابد.

تا چشم کار می‌کند، بیکاری است

شادمهر کاظم‌زاده، نماینده مردم دهلران استان ایلام به خبرنگار ما گفت: به اعدادی که اعلام می‌شود، نمی‌توان اعتماد کرد‌. در استان ایلام، بیکاری آن‌قدر زیاد است که هر کسی را می‌بینیم در خانواده حداقل یک بیکار دارد که جزو جمعیت فعال کشور هستند.

خبری از ایجاد اشتغال نیست

علی ‌اکبری، نماینده مردم شیراز هم گفت: آمار اشتغال مانند زیان انباشته شرکت‌ها شده که هرچقدر هم شرکت سود داشته باشد، باز به چشم نمی‌آید.وی با اشاره به این که بیکاری در همه استان‌ها بسیار گسترده است، ادامه داد: وضعیت بیکاری آن‌قدر وخیم است که اگر به‌صورت میلیونی هم اشتغال ایجاد شود، باز هم مشکل نخواهد شد. وی با اشاره به آمار دولت مبنی بر ایجاد یک میلیون و 500 هزار شغل در شش‌ماهه ابتدای سال جاری تصریح کرد: مراجعات گسترده‌ای از سوی مردم برای شغل می‌شود و بنده از نمایندگان دیگر هم این موضوع را جویا شدم و آنها هم این موضوع را تأیید کردند. مراجعات مردم برای اشتغال بسیار زیاد است و همچنان خبری از ایجاد اشتغال نیست.

اگر آمار درست باشد، جای تحسین دارد

هدایت‌الله خادمی، نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی درباره آمار اشتغال دولت به خبرنگار ما گفت: اگر آمار یک میلیون و 500 هزار شغلی که از سوی دولت اعلام شده، تنها 100 هزار تای آن واقعی باشد، باز جای تحسین دارد.

وی افزود: در همه استان‌ها آمار بیکاری بسیار زیاد است و این موضوع در استان خوزستان با شدت بیشتری همراه است، به طوری که علاوه بر بیکاری افراد شاغل نیز در حال بیکار شدن هستند و ظرفیت فعال کارخانه‌های تولیدی روبه تعطیلی است.

پاسخ مرکز آمار

دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار در پاسخ اعلام کرد: آمارهای اشتغال از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار استخراج می‌شود که بر‌اساس استانداردهای سازمان بین‌المللی کار توسط مرکز آمار ایران با همکاری پژوهشکده آمار طراحی و از سال 1384 اجرا می‌شود. در همه کشورهای جهان مراکز آماری مرجع مستقل آمارهای رسمی هستند و تمام شخصیت‌های حقیقی و حقوقی به این آمارها استناد می‌کنند. ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و در همین مسیر طی طریق می‌کند، اما گاهی مشاهده می‌شود که خواسته یا ناخواسته در استفاده از آمارهای رسمی بازار کار تصویری ناقص یا نادرست ارائه می‌شود که نه تنها سبب گمراهی افکار عمومی می‌شود، بلکه جامعه آماری را با چالش‌هایی روبه‌رو می‌کند. یکی از دلایل این موضوع، نداشتن آشنایی کامل با ادبیات موضوع و مسائل فنی طرح است.

کد خبر: 97307 تاریخ: 96/08/16 منبع: اقتصاد آنلاین