امروز : چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

در بهمن‌ماه سال‌جاری، عرضه بلوکی شرکت‌ها در بورس و فرابورس تشدید شده و بعد از سازمان خصوصی‌سازی و چند بانک و سهامدار حقوقی، بانک مسکن از طریق گروه مالی بانک مسکن هم برنامه فروش دو بلوک ۱۰/۵۸ و ۸/۷ درصدی سیمان تهران و سیمان صوفیان را اعلام کرد (سنا)

درپی نوسان منفی قیمت های جهانی فلزات پایه و کاهش قیمت نفت در کنار احتمال اصلاح قیمت دلار داخلی، شاهد معاملاتی با نوسان منفی در برخی گروه ها بودیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در پی ادامه افت قیمت های جهانی فلزات پایه، گروه های فلزی و معدنی اکثرا شروعی منفی داشتند که در این بین گروه روی از فشار فروش بالاتری برخوردار بود. در عین حال، قیمت جهانی فلز روی در بعد از ظهر امروز افت حدود 2 درصدی را تجربه کرد.

از رخدادهای قابل توجه بازار امروز، معاملات نماد زنگان بود تا جایی که نماد مذکور با نوسان قابل توجه 10 درصدی، و بعد از تجربه صف فروش (در نیمه نخست بازار) با جهش قیمتی به صف خرید رسید.

همچنین بلوک 740 میلیون سهمی فولاد در قیمت 2818 ریال انجام شد. مرتضی لطفی مدیرعامل شستا در مراسم افتتاح ۴ پروژه ذوب آهن اصفهان گفت: تا سال آینده ۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی با بانک مرکزی به گونه‌ای تهاتر می‌شود که مشکل بدهی‌های بانکی و تسهیلاتی که شرکت‌های تابعه تامین اجتماعی دریافت کرده‌اند حل شود. بدین ترتیب تمامی بدهی‌های بانکی ذوب آهن تهاتر می‌شود و این شرکت می‌تواند از تسهیلات بانکی برای پیشبرد طرح‌های توسعه خود بهره بگیرد.

در گروه های شیمیایی، پالایشگاهی و روانکارها، معاملات مثبت و پرتقاضای نمادهای پارسان، پترول، شاراک، شسپا، شاوان، ساینا و شلعاب قابل توجه بود، در اواسط بازار نیز نمادهای ونفت و زاگرس با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شدند.

در بازار امروز به جز نمادهای وگستر، وسبحان، وملت، وصندوق و سدبیر(صف خرید) که مثبت بودند، سایر نمادهای سرمایه گذاری و واسطه‌گری ‌های مالی اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند.

درگروه با گرایش مثبت آی تی و انفورماتیک، نماد مفاخر با تقاضای بالاتر از هم گروهی ها و نماد رکیش با جهش قیمتی و صف خرید مواجه شدند که در ادامه بازار، نماد مداران نیز با پررنگ شدن شایعه اعلام تعدیل مثبت، صف خرید شد و نماد اوان با رشد 10 درصدی، به کار خود پایان داد.

در گروه های اکثرا متعادل با گرایش منفی خودرویی و حمل و نقل، رشد 10 درصدی نماد خرینگ بعد از بازگشایی، صف خرید نماد حسینا، معاملات مثبت نمادهای خمحرکه، حپارسا، حتاید، ختوقا، خزامیا، خکاوه، خفناور، خمهر و خاور، صف فروش نماد حفارس نمایان تر از سایر هم گروهی ها بود. معاون اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ظرف سه سال آینده باید خودروهای سنگین فرسوده نوسازی شوند، از ارائه تسهیلات دولتی با اقساط ۲.۵ تا ۶ میلیون تومان به متقاضیان این طرح خبر داد.

در گروه ساختمانی معاملاتی اکثرا متعادل در جریان بود، در این میان نمادهای ثپردیس، ثاباد، ثغرب، ثتران و وساخت با معاملاتی مثبت تر از هم گروهی همراه بودند، نماد ثنوسا نیز پس از رفع ابهام و انتشار شفاف سازی با رشد حدود 4 درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت. مدیرعامل بانک مسکن از مکاتبه با بانک مرکزی برای افزایش دوره بازپرداخت تسهیلات مسکن به ۱۵ سال خبر داد و گفت: سود تسهیلات مسکن در بافت‌های فرسوده ۱.۵ درصد کاهش یافت. در هفته های پایانی سال و طبق روال سال های قبل، عرضه بلوکی شرکت ها در بورس و فرابورس تشدید شده و بعد از سازمان خصوصی سازی و چند بانک و سهامدار حقوقی ، بانک مسکن از طریق گروه مالی بانک مسکن هم برنامه فروش دو بلوک 10.58 و 8.7 درصدی سیمان تهران و سیمان صوفیان را اعلام کرد.

در پایان معاملات شاخص کل متاثر از معاملات منفی نمادهای کچاد، فملی و آپ با افت حدود 106 واحدی به ارتفاع 97,927 رسید که در این بین نمادهای فولاد و پارسان بیشترین تاثیر مثبت را ایجاد کردند.

کد خبر: 97930 تاریخ: 96/11/17 منبع: سنا